– Jeg hadde aldri forventet at det skulle bli så stort, sier Erik Storli.

22-åringens app-suksess startet med en nyhetsleser for alle nettavisene. Så fikk han ideen om en lommelykt.

2,5 millioner Iphone-brukere over hele verden har lastet ned Illumination, en app som gjør at blitzlampen på Iphonen kan brukes som lommelykt. Appen har innebygget reklamevisninger, og når noen bruker den, tjener Storli penger på reklamen. Til nå har han hatt inntekter på 4,5 millioner kroner.

– Det er rundt 100.000 som bruker den hver dag, så fremdeles får jeg så jeg klarer meg, selv om det ikke er like mye som før. Det at jeg benytter meg av reklame gir meg mer økonomisk trygghet, og det gjør at jeg kan satse på andre ting, og kan konsentrere meg om disse uten å trenge jobb, sier Storli.

Erik kunne programmeringsspråket Object C før han begynte med apper, men det var mye å lære seg før han kunne lage programmer til Iphone.

– Jeg skal ikke legge skjul på at det var vanskelig, men det var moro å se at jeg fikk det til. Det var bensin på bålet for å lære mer og mer.

Eriks tips:

– Ikke undervurdér ideen din. Jeg forventet så lite fra lommelykten, men fikk mye mer enn jeg trodde. Jeg tok sjansen, sier han.



 

Ordstyreren

– Det kom 15.000 spillere første uken, så jeg så fort at det var noe jeg hadde lyst til å satse på, sier Håkon Bertheussen (29).

I august 2010 sa ingeniøren opp jobben i et dataselskap for å konsentrere seg om den Scrabble-lignende applikasjonen Wordfeud.

I dag har 17 millioner lastet ned spillet til Iphone eller Android-telefoner, og fem til seks millioner spillet flere ganger i uken. Spillerne kan enten spille spillet gratis mot reklamevisninger eller kjøpe det for 21 kroner og spille reklamefritt.

Gründeren har bestemt seg for at han ikke vil uttale seg om inntektene sine fra Wordfeud, men i mars var inntektene så høye som 100.000 kroner om dagen fra reklamevisningene. Siden da har ytterligere to millioner lastet ned spillet. Bertheussen vil ikke si mer enn at han tar vare på verdiene og investerer.

Han har akkurat satset i Tyskland. I dag finnes spillet på norsk, svensk, dansk, spansk, nederlandsk, engelsk og fransk.

– Vi har planer om å utvide med forskjellige språk, og tror det vil være en av våre viktigste måte å vokse på, sier han.

Håkons tips

– Man bør forsøke å finne en egnet nisje for sine prosjekter. Dersom man vil kopiere et eksisterende produkt, skal det mye til for å slå konkurransen. Da er det bedre å finne på noe helt nytt.

– Og så er det er veldig artig å holde på med noe som veldig mange liker, det er en stor motivasjon, sier Bertheussen.



 

Begynte som 15-åring

– Jeg var ofte oppe i stua bare for å se hva som var på tv. Jeg tenkte at jeg bare lager en app, så slipper jeg å gå opp, sier Knut Ørland (19).

– Jeg hadde jo laget den for meg selv, men jeg tenkte at jeg kan jo bare legge den ut på app store for 11 kroner. Det koster 500 kroner å legge den ut, og jeg tenkte at jeg skulle være fornøyd hvis jeg tjener inn det på en måned. Jeg hadde tjent tre ganger det beløpet den første dagen, sier han.

Det var i november 2008, da Knut Ørland bare var 15 år. I dag har 40.000 lastet ned Tv-guiden, og han har laget ti andre apper som er publisert.

– Folk kontakter meg hvis de vil ha laget apps. Jeg vet ikke om jeg kan leve av dette, for jeg vet aldri helt hvor mye jeg tjener per måned. Du får ingen garantier for at appene selger mye, men mine selger fortsatt, og noen ganger tar de seg opp igjen, sier han.

Knuts tips:

Ikke gi opp! Jeg prøvde mye for å lære meg X-Code for å programmere apper, og jeg synes det virket helt umulig. Jeg leste en bok og noen få artikler, og startet den første appen om og om igjen. Jeg var dritt lei av å prøve, men plutselig ble det til den appen jeg startet med på App store.



 

– En veldig mestringsfølelse

– Det var en veldig mestringsfølelse å få det til, sier Simen Øian Gjermundsen (27).

Den grafiske designeren lærte seg programmeringsspråket Objective-C, gikk på nett og fant eksempler, og tok det steg for steg - ved siden av jobben.

Nå har Iphone-brukere lastet ned 350.000 av appene hans.

For to måneder sluttet Gjermundsen i jobben for å utvikle apper på heltid.

– Inntektene slik de er i dag ville ikke dratt det helt alene, men ved å dedikere den mest effektive arbeidstiden til utvikling av nye prosjekter ville det vært mulig å generere langt større inntekter. Inntektene er variable, blant annet kan det være store sesongsvingninger, så man skal nok ha litt å gå på for å unngå å bli overrasket.

Simens tips:

– Bare prøv deg frem! Ha en idé, og sett deg gjerne store mål, men tenk alltid på det neste lille steget. Klarer jeg å vise én linje tekst på skjermen, så klarer jeg vel å vise to. Klarer jeg å vise en knapp, så er det ingen stor sak å få noe til å skje når jeg trykker på den. Alle store prosjekter er bygget opp av veldig mange små. Til slutt har man et ferdig produkt. Har man motivasjonen og interessen så får man det til.