Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

IKKE NØDVENDIGVIS FLINKERE:
Privat les mer

Studier

Ekspertens dom over lærernes matteeksamen

– Forsøker å gå utenom kunnskapshullene, sier Helmer Aslaksen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Ingen kan beskylde Høyskolen i Oslo og Akershus for å ha gjort noe galt når det gjelder valg av oppgaver eller nivå, sier Helmer Aslaksen, etter å ha sett på eksamensoppgaven nesten halvparten av lærerstudentene i Oslo strøk på denne våren.

Matematikeren kom tilbake til Norge ifjor etter 22 år som professor ved National University of Singapore. Singapore er flere ganger blitt rangert som landet med verdens beste matteelever i den internasjonale læringsundersøkelsen TIMSS.

I dag jobber Aslaksen ved Universitetet i Oslo. DN har fått ham til å studere eksamensoppgavene i Matematikk 1 som ble gitt til studentene i Oslo (HiOA) og i Sogn og Fjordane (HSF) forrige skoleår. Ved HSF var strykprosenten 7,1.

Les også: Annenhver lærerstudent stryker i matte

Ikke nødvendigvis flinkere i Sogndal
Aslaksen sier resultatene i Oslo er en grei dokumentasjon på hvor dårlig det står til med nordmenns mattekunnskaper.

– Eksamensoppgaven i Oslo er rett frem, ikke noe tull. Her er det bare helt enkle ting som alle er enige om at man må kunne for å kunne undervise i matematikk, sier Aslaksen.

– Det er like greit at lærerstudentene får sjokket nå, i stedet for å vente til de er ferdig utdannet. Det vil bare gi dårlige elever i neste omgang. Ved HSF virker det som om de forsøker å gå utenom disse kunnskapshullene. Det er ikke sikkert at studentene deres hadde gjort det noe bedre enn HiOA-studentene på eksamenen ved HiOA.

– Kanskje bare en håndfull triks
Aslaksen understreker at det er veldig vanskelig å vurdere en eksamen uten å vite hvordan kurset er blitt undervist.

– Ofte kan det være oppgaver som ser vanskelige ut, men som det viser seg bare er variasjoner av ting som er blitt drillet i kursene, sier Aslaksen.

Det er dette han mener tilfellet kan være i Sogn og Fjordane.

– Det er mange oppgaver der som selv jeg må tenke et par sekunder på. Men det er antagelig ting som de har drillet om og om igjen. Utenforstående vil synes at dette ser komplisert ut, og tro at studentene har lært masse, mens de i virkeligheten kanskje bare har lært en håndfull triks. På en mindre skole som HSF er det kanskje enklere å lose en liten gruppe gjennom en tydelig merket løype, sier han.

Les også: Kristin Halvorsen vil ha strakstiltak i matte

Talent Studier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer