Initiativet «Lær kidsa koding» vil få småbarn til ikke bare å bli brukere av it-løsninger. Frivillige dataentusiaster starter nå opp kveldskurs i flere byer for å lære «kidsa» dataprogrammering.

– Det første barna ser er jo en Iphone som tar bilde av dem. De kan fint begynne å jobbe med forståelsen av it-løsninger allerede fra barnehagealder, de har jo utstyret som skal til, sier Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i interesseorganisasjonen IKT-Norge.

Sammen med Simen Sommerfeldt i it-selskapet Bouvet er han initiativtaker til prosjektet, som hadde oppstartsmøte denne uken.

– Når disse barna blir voksne, vil de ikke finne én jobb som ikke er infisert med it. Men så langt har skolesystemet sviktet på digital kompetanse, til tross for at det er ett av fem mål i læreplanen, sier Waterhouse.

Ungdommer som lærere
Hva koster det å kurse alle Oslos 4. klassinger i kodespråk? Torbjørn Skauli ved Forsvarets forskningsinstitutt presenterte et grovt regnestykke under oppstartsmøtet denne uken.

Han gjennomførte selv et lignende prosjekt ved Årvoll skole, der ungdommer undervist SFO-barn i grunnleggende kodespråk. Læringsprogrammet Scratch ble benyttet, som Skauli selv har oversatt til norsk.

Man trenger:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

  • 6000 4. klassinger: Alle 9- og 10-åringer i Oslo. Deles inn i grupper på fire elever, totalt 1500 grupper.
  • 375 instrukturer: 2 prosent av Oslos ungdomsskoleelever, holder kurs for fire grupper hver i året.
  • 100 veiledere: Én voksen veileder for instruktørene ved hver Oslo-skole.

    Da blir regnestykket slik:
  • 1500 grupper x 5 timer per kurs x 120 kroner i timelønn for instruktørene = 900.000 kroner i året.