Det er nyttig å begynne bevisstgjøringen rundt hva man vil, og så håper jeg på tips til hvilken retning jeg skal spesialisere meg på i mastergraden, sier Kristine Bakk (23).

Hun er én av 60 håndplukkede studenter som mingler i lokalene til Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo. Alle er med i bedriften Nova Agentums studentnettverk, og er spesielt invitert til å møte seks bedrifter på arrangementet.

Føre var
Det er ennå et par år til Bakk skal ut i jobb, men hun ser bare fordeler ved å treffe aktuelle bedrifter allerede nå. Det gjør også bedriftene, som betaler 50.000 kroner for å «speeddate» ti av studentene i nettverket.

– På arrangementer som dette får vi mulighet til å møte unge mennesker som er svært målrettede, og som gjerne har det lille ekstra. Disse konkurrerer arbeidsplassene om, og vi ser verdien av få møte dem personlig, sier Eivind Hoff, sjef for rekruttering og profilering i Nordea.

Les også: Jobbintervjuet avgjort på fire minutter

1200 søkere
Til bankens program for nyutdannede fikk de 650 søkere på 12 stillinger, og 1200 studenter konkurrerer om 75 utlyste sommerjobber i år.

– Vi sliter ikke akkurat med rekruttering, sånn sett, men det gjelder å finne de kandidatene som er riktige for akkurat oss. Lynsamtalene kan avsløre dette i løpet av to til tre minutter, forteller speeddaterne Gro Nyhus og André Haakonsen i Nordea.

Kristine Bakk er den første studenten som får møte representantene til en ti minutters samtale. Hun tar en bachelorgrad i finans ved Regent’s Business School i London, og er på speeddate for første gang.

– Jeg ble nok valgt ut fordi jeg tar en utdannelse som passer Nordea godt, og fordi jeg har relevante verv, blant annet som president i studentforeningen på studiet, sier rogalendingen.

De håndplukkede studentene har minst B i karaktersnitt, og har engasjementer utenfor skolen.

– Er det studentene eller dere som tjener på møtet?

– Begge parter vinner i dette tilfellet. Vi får en anledning til å vise oss frem, og tydeliggjøre hva vi kan tilby nyutdannede. Samtidig er dette en veldig god anledning for studentene å vise seg frem, og i fremtiden utmerke seg i søkerbunken, mener Hoff i Nordea.

«Mye for pengene»
– Vi opplever prisen som fornuftig og tror bedriftene får mye for pengene, sier landssjef Sverre Haugen i Nova Agentum, som står bak nettverkssamlingen.

– Studentene som er invitert er valgt på grunnlag av karakterer, relevant erf#229 utenom studiet og et personlig intervju. Dermed sikrer vi at bedriftene møter personer som er egnet for stillinger hos nettopp dem, sier han.

Kristine Bakk er fornøyd når de tilmålte minuttene er overstått, og vil sannsynligvis gi Nordea valuta for pengene.

– Jeg har fått et klarere bilde av hva de tilbyr, og hvilken masterutdanning jeg bør ta for å være aktuell for graduate-programmet. De vil nok høre fra meg, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.