Til tross for gode jobbmuligheter, er det få jenter som velger IT-fag. Informasjonsteknologi og informatikk er det minst populære utdanningsområdet blant jenter, med kun 16 prosent kvinnelige søkere på landsbasis.

- Det er altfor få jenter som ser mulighetene. Man kan være med på å endre verden, sier nettverksspesialist Merete Asak i Cisco.

Hun og Sofie Nystrøm, som har vært sikkerhetsdirektør i DNB de siste fem årene, deltok nylig på et frokostmøte hos statsråd Rigmor Aasrud, sammen med andre norske teknologikvinner i anledning ”Girls in ICT Day”. Både Asak og Nystrøm ser behov for flere jenter i bransjen. De mener det eksisterer en manglende evne til å se mulighetene.

- Jeg tror ikke jenter forstår hvor mye de kan være med på å endre verden om de tar del i denne utviklingen, sier Nystrøm.

- Jenter må tørre
Derfor mener de erfarne IT-damene at det må tas et oppgjør med jenters flokkmentalitet.

- Jenter må tørre å ta et annet valg enn bestevenninnene. De må slutte å være flokkdyr. Men det er ikke lett når ingen ser mulighetene IT-bransjen gir, sier Asak.

Det samme mener statsråd Rigmor Aasrud.

- Jeg synes flokkmentaliteten er sterk blant unge jenter. Vi må få dem til å tenke selvstendig og velge ut fra hva de selv vil og ikke hva resten av gjengen gjør, sier Aasrud.

Les også: Lokker med «miljø», «innovasjon» og «design»

«Det er ikke meg»
IT-kvinnene mener mange ikke vet hvilke muligheter som ligger i en teknologisk utdanning.

- Det finnes uendelige muligheter der ute. Vi må bare få jentene til å oppdage hvor mye de har å velge i om de går i denne retningen, sier Nystrøm.

- Det er ikke bare én bransje du kan jobbe i. Teknologi finnes i alle bransjer. Uansett om det dreier seg om helse, transport, advokater - overalt trenger man IT-kompetanse, sier hun.

Mange tør ikke velge teknologi-retningen fordi det ikke «passer dem», mener Asak.

- Vi må få folk til å slutte å tenke «det er ikke meg» å velge noe i den retningen, sier hun.

Nettverksspesialisten mener nerde-faktoren påvirker jentenes valg.

- Ingen jenter ønsker å bli sett på som nerd når de er i tenårene, sier hun.

Ønsker ny branding
Samtidig fremstår IT veldig abstrakt for mange, mener teknologidamene. Derfor mener de brandingen av fagfeltet må endres, slik at også flere jenter vil identifisere seg med bransjen.

- Vi må vise frem bedre hva bransjen har å by på, hvor mange jobbmuligheter som finnes i dag, at det er veldig fremtidsrettet, og at det er jobbmuligheter i alle deler av samfunnet, sier Asak, og trekker frem et eksempel:

- Olje- og gass er veldig håndfast. Det er lett å søke seg dit. Men hva er det som styrer hele industrien, det er jo teknologi, sier hun.

Trenger kompetansen
Behovet for kompetanse vil vokse i årene som kommer.

- Det mangler kompetanse på IKT i alle ledd i samfunnet, og det er for få jenter som interesserer seg for IKT. Samtidig vet vi at når begge kjønn er representert, får man flere innfallsvinkler og bedre løsninger, sier Aasrud.

Det siste året er det likevel flere som søker seg til nettopp teknologifag, ifølge tall fra Samordna opptak, som ble lagt frem forrige uke.

- Det kom gledelige tall fra søkertallene til høyere utdanning, men vi må jobbe videre, sier Aasrud.

Les også: Her vil vi studere i 2013

Må skape interesse tidlig
Derfor mener nettverksspesialisten at man burde begynne å introdusere IT allerede i barnehagen for å skape interesse tidlig.

- Det er en grunn til at leger får barn som blir leger. Foreldre må slutte å tro at interessen for teknologi kun tilfaller gutta, sier hun.

Asak, som er en av tre søstre, tviler på at hun hadde jobbet innen IT dersom hun hadde hatt en bror.

- Jeg har spurt min far om han tror jeg hadde blitt like involvert i hans datainteresse om han hadde hatt en sønn, og svaret var «nei, det hadde du nok ikke», sier hun.

Les også: Vil ha it-kurs for barnehagebarn

Lite databruk
Norge ligger på topp i Europa med hensyn til antall datamaskiner per elev, viser en fersk EU-rapport om IKT i skolene.

Likevel viser studien at selv om Norge kommer godt ut i undersøkelsen, blir ikke IKT brukt ukentlig i norske klasserom.

Mange av IT-damene på frokostmøtet mener databruken i skolen er for dårlig.

- Kompetansen er for dårlig, og elevene bruker ofte bare datamaskinen om de har en liten time på datarommet, sa en av deltakerne.

Les flere saker på DN Talent

- Relevansen i utdanningene må økes

Trente seg til gratis USA-studier

– Jeg var skikkelig dårlig i matte

CV-triksene som skiller deg fra "røkla"

10 gode råd for å velge riktige studier - og megatabben du må unngå (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.