Det globale digitale utdanningsnettstedet Khan Academy blir nå oversatt til norsk. Dermed kan norske skoleelever og lærere få nytte av tusenvis av gratis videoforelesninger som ligger ute på nettstedet.

Khan Academy er et gratis nettsted der hensikten er å gjøre læring enklere og mer interaktivt for alle. Nettstedet har siden oppstarten i 2006 samlet mer enn 4000 korte forelesninger på engelsk laget i form av små filmsnutter på Youtube. Læringen foregår blant annet ved hjelp av instruksjonsvideoer og øvelser.

De siste to årene har Khan Academy gitt 280 millioner leksjoner globalt, innen alt fra grunnleggende matematikk til biologi og kunsthistorie på universitetsnivå. Elever har løst 1,2 milliarder oppgaver. Khan Academy opplyser at de har syv millioner brukere hver måned, som løser over tre millioner oppgaver hver dag.

Les også: Her får du gratis elitestudier 

Til nå har undervisningsressurser fra Khan Academy kun eksistert på engelsk, og har dermed ikke blitt tatt i bruk i noen stor skala av norske skoler. Men nå er de på full fart inn i klasserommene, som et resultat av en ny samarbeidsavtale mellom Nasjonal digital læringsarena (NDLA) og Khan Academy.

- I første omgang går vi i gang med å tekste 800 mattevideoer på norsk. Målet vårt er at Khan Academy skal kunne fungere best mulig i norsk skole og da er oversettelse av videoene en god start, sier daglig leder Øivind Høines i NDLA.

Oversetter oppgaver
17 fylkeskommuner står bak NDLA som jobber med å gjøre digitale læringsmidler tilgjengelig på videregående skole. I likhet med Khan Academy er også NDLA en åpen fritt tilgjengelig og gratis læringsressurs på nett.

I praksis innebærer avtalen at både mattelærere fra grunnskole til videregående opplæring og alle andre som er interessert, etterhvert kan bruke videoene fra Khan Academy som en del av undervisning eller opplæring. NDLA har fått fortgang i prosessen med å få oversatt verktøyene til norsk.

Les også: Fotballproffer tester ny studieløsning

 

På sikt satser NDLA på å oversette menyer og oppgaver også. Disse skal brukes i tillegg til videoene. Dette arbeidet er blitt lagt merke til på høyeste hold av Khan Academy-grunnlegger Salman Khan.

- Vi ser frem til å kunne tilby norske brukere den komplette versjonen av Khan Academys undervisningsressurser, sier Khan i en kommentar via de norske samarbeidspartnere.

Vil teste i Oslo
- Matte er blant de viktigste fagene i skolen og vi trenger virkelig nye ideer og bedre løsninger for å heve nivået, sier Kristin Vinje, inntil videre finansbyråd i Oslo før hun starter som Stortingsrepresentant for Høyre i oktober.

Hun mener de oversatte videoforelesningene kan være midt i blinken for Oslo-skolen.  

- Ut fra det jeg har sett selv ser dette ut til å være en kjempespennende metode. Osloskolen går ofte foran og prøver ut nye ting, så Khan-Academys læringsressurser kunne jo for eksempel testes ut i form av et pilotprosjekt, sier hun.

Les også: Akademia 2.0

Entusiastisk lærer
Vetle Haukvik Hvale, mattelærer ved Bygdøy skole, mener at Khan Academy ser utrolig spennende ut som undervisningsressurs for elever. Han er kjent med Khan Academys undervisningsressurser, men har ennå ikke brukt dem selv. Det kan han godt tenke seg å gjøre når innholdet blir tilgjengelig på norsk.

- Dette vil jo kunne være god tilpasset opplæring sier han.

Hvale påpeker at bruken av disse oppgavene i en klasseromssituasjon likevel vil avhenge av dataressursene som er tilgjengelige på den enkelte skolen, noe som kan variere.

Les også: 80 studenter klare for å «mooce»

Øivind Høines fra NDLA mener på sin side at videoene og oppgavene til Khan Academy kan frigjøre mye tid for læreren.

- I praksis snur disse verktøyene opp ned på undervisningen.

Høines avviser kritikken mot disse verktøyene som går på at de kan føre til et svakere forhold mellom lærer og elev.

- Ved å bruke Khan Academy kan læreren få bedre tid og mulighet til å følge opp den enkeltes elev og opplæringen kan tilpasses individuelt, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.