Konsulentselskapet Assessit kårer i dag «Årets unge leder» for femte gang.

Det er bedriftene selv som må nominere sine lederhåp, men for å i det hele tatt bli vurdert koster det 30.000 kroner.

– Kan prisen virke ekskluderende på mindre virksomheter?

– Testene kandidatene tar koster mye, og vi vurderer dette som en rimelig sum. De aller fleste ser ikke prisen som avskrekkende for hva de får av muligheter for å teste kandidaten sin, sier Anne Mørup-Andersen, prosjektleder for Årets unge leder.

Les også: Preben Moen (23) fikk drømmejobben altfor tidlig

Personlighetstest
Vinneren kåres etter omfattende personlighetstester, tilbakemelding fra medarbeidere og rollespill. CV-en spiller ingen rolle.

– Hvorfor ser dere ikke på hva kandidaten har oppnådd av konkrete resultat, som for eksempel omsetningsvekst?

– Det er ofte det som er virksomhetens bakgrunn for å nominere kandidater. Alle deltagerne går gjennom de samme testene. Det som er sentralt er personlig innsikt, sier Mørup-Andersen.

– Men det er lite verdt å være en god leder om du ikke skaper resultat?

– Ja, men når de løser oppgaver ser vi om de har det forretningsmessige for øyet eller det menneskelige. Dette henger sammen.



Ung som 39-åring
For å delta må du ha ansvar for minimum fem medarbeidere, være yngre enn 40 år og bli anbefalt av nærmeste leder. Det er en jury på seks personer som bestemmer hvem som vinner.

– Er man egentlig ung når man er sjef og 38 år?

– Ja, om man først skal ta utdannelse eller jobbe seg oppover i systemet går det fort noen år før du har passe med ansvar. Du er en ung leder i våre øyne når du har den alderen. Vi ser at gjennomsnittlig alder på kandidatene er rundt 36 år, sier Mørup-Andersen.

Halvert deltakelse
Det er bedriftene selv som nominerer kandidater de mener kan nå opp i konkurransen. I år er det 40 deltagere med, i fjor var det dobbelt så mange.

– Kan det tenkes at bedrifter melder på sine unge ledere for å få reklame for bedriften sin?

– Nei, reklame blir det ikke, men det er klart det er en måte som får virksomhetene til å gi fokus på deres dyktige forbilder. Det er klart at det er en smart ting å gjøre, og de blir forbilder internt og eksternt gjennom media. Det er en del av merkevarestrategi, og noe vi oppfordrer til. Men man får også mye ut av å være med, både selvinnsikt og bedre ledere, sier Mørup-Andersen.

Les også:

Her er studentenes dom over studiene de går på

<b>Disse guttene har prøvd åtte ulike studier</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.