Mangemilliardær og offshore-nestor Kristian Siem (65) langer ut mot det norske skolesystemet, som han mener hemmer talentet hos den enkelte og ikke stimulerer til maksimal utvikling.

- Sjansen for at flere når sitt potensial, er større om vi får et bedre skolesystem. Det blir feil at folk med et økonomisk handicap får bedre muligheter enn dem som er privilegert. Absolutt alle bør ha lik mulighet til å få utviklet sitt talent, sier den London-baserte investoren til Aftenpostens papirutgave tirsdag.

Flinke barn

Selv har han sendt sine fire barn på toppskoler som Eton, Oxford og Cambridge i Storbritannia. De har alle fått muligheten til å utvikle sine unike talenter, der blant annet sønnen Charles Siem (28) er en verdensanerkjent fiolinist og datteren Sasha (28) er en prisbelønt komponist og musiker.

MODELL OG SUPERSTJERNE. Charlie Siem øver i familiens bolig i London i 2008.
MODELL OG SUPERSTJERNE. Charlie Siem øver i familiens bolig i London i 2008. (Foto: Jeff Gilbert.)

Selv har investoren vært misunnelig på utdannelsen som hans barn har fått i Storbritannia. Det har også gjort at han flere ganger har lurt på hvorfor man ikke får det til i Norge.

Vil gi lærerne økt frihet

Siem mener det norske skolesystemet er å klandre, og at det hemmer lærernes engasjement. De må gis større handlefrihet, oppfordrer han.

- Jeg tror ikke de norske lærerne ønsker å være mindre engasjerte, men de blir ikke gitt de fullmakter og den frihet de trenger for virkelig å kunne involvere seg i elevens hverdag, sier Siem.

Les mer: Milliardærens beste råd til dagens unge (2013)

- Må heve hele skolesystemet

Investoren mener også noe av nøkkelen ligger i læreryrkets anseelse, der de beste britiske lærerne kan klatre til topps i samfunnet og er høyt aktet. Samtidig tror han at offentlige skoler har godt av konkurransen fra private, som en motiverende faktor.

- Målet må være å heve nivået på hele skolesystemet, ikke at forskjellene skal være så små som mulig, sier Siem til Aftenposten.

På 21. plass

Norske elever havner midt på treet i en ny PISA-test som handler om kreativ problemløsning, melder NTB tirsdag.

«Resultatene i problemløsning viser det samme som resten av PISA-undersøkelsen. De norske elevene presterer omtrent som gjennomsnittet i OECD», heter det i den norske delrapporten.

Med 503 poeng inntar Norge andreplassen i Norden etter Finland og havner på 21. plass av i alt 44 land.

Finland scorer 523 poeng, mens både Danmark og Sverige havner under OECD-gjennomsnittet på 500 poeng, med henholdsvis 497 og 491 poeng.

Undersøkelsen viser ingen kjønnsforskjeller. I Norge er det dessuten få forskjeller mellom skolene, men desto større forskjell internt på hver enkelt skole, fremgår det.

Les også:
Rekordstor søking til jobber som ikke krever master
Kvinnelige siviløkonomer starter med klart lavere lønn
– Norge har priset seg ut dnPlus
Kiwi installerer elbil-ladere landet rundt
Storebrand Bank setter ned lånerenten med 0,3 prosentpoeng  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.