Hvordan overgangen fra videregående til universitet utspiller seg i Norge vet jeg ikke særlig mye om. Det jeg vet med sikkerhet, er at norsk videregående ikke forberedte meg spesielt godt på det som møtte meg i Frankrike. Mye arbeid, liten tid og kritikk over en lav sko. Her er det ingen som sier «ja, nesten riktig!» om du svarer feil i timen.

Etter å ha drevet gjennom norsk grunnskole og videregående, nesten uten å ha møtt noen form for kritikk eller større utfordring, var det enormt sjokk å få tilbakemeldingen «dette var ikke bra!». Jeg har måttet innse at jeg på ingen måte automatisk er flink eller flinkest. Iblant har jeg også måttet innse at jeg faktisk er dårligst av alle, og at det er helt greit. Mens en kan få inntrykk av at innsats teller mer enn resultater i den norske skolen, må en her takle at et arbeid en har brukt flere ukers intensivt arbeid på ikke gir noen gevinst i det hele tatt. Om arbeidet derimot er bra eller best er det heller ingen uhemmet ros å hente. 16 av 20 poeng. Du kan alltid bli bedre!

Jeg har ikke noe ønske om å oppfordre til kritikk og undertrykking av elever av den typen en ofte kan finne i fransk skole, men vi har likevel en del å lære. Elevene som starter ved Sciences Po er blant de aller flinkeste fra sitt årskull i Frankrike, men ingen av dem vil si at videregående skole var en lett match for dem. De har gjennom hele skolegangen blitt utfordret til å gjøre sitt beste og strekke seg enda litt lenger. Å være flink gir deg ingen rett til å slappe av, det er alltid flere oppgaver i matteboken.

Etter snart ett skoleår på Sciences Po har jeg lært mye, men ikke bare om politikk, økonomi, arabisk og Afrika. Jeg har lært å arbeide hardt. Mens jeg på videregående brukte skoletimene på å lakke negler, surfe nettet og lytte til læreren med et halvt øre, sitter jeg i dag klar med penn, papir og en udelt oppmerksomhet. Det kreves av meg om jeg skal gjøre det bra. Jeg har lært at min verden ikke går under av litt kritikk. Den kan tidvis være hard, men den hjelper meg til å bli bedre. Jeg har lært å takle både det å være flink og det å være dårlig. Vi er jo begge deler fra tid til annen alle sammen.

Dette er nyttige erfaringer, ting alle lærer en eller annen gang. Jeg skulle nok ønske jeg hadde hatt med meg disse egenskapene i kofferten allerede da jeg var på vei fra norsk videregående til Frankrike for første gang.

Emilie Klovning (19) fra Skien studerer ved Sciences Po, hvor hun tar en bachelorgrad i afrikastudier og arabisk. Hun blogger ukentlig på http://dn.no/blogg/emilie_8(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.