Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

Nina Heir leser seg opp en siste gang før hun entrer podiet på NTNU og presenterer sin «pitch» for kronprinsparet og andre. Foto: Kristian Helgesen
Nina Heir leser seg opp en siste gang før hun entrer podiet på NTNU og presenterer sin «pitch» for kronprinsparet og andre. Foto: Kristian Helgesen les mer

Utdannelse

Slik selger du inn bedriften din på to minutter

Gründer-studentene på NTNU drilles i «pitching» fra dag én. Her er deres beste tips.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

ChemFree

Utvikler en metode for å rydde opp i marine oljesøl på en mer miljøvennlig måte.

Bruker sjøvann til å «høytrykksspyle» oljen slik at den knuses til små dråper som naturlige bakterier klarer å bryte den ned.

Idéhaver er Sintef-forsker Stein Erik Sørstrøm.

Forskningsinstitusjonen kommer til NTNUs Entreprenørskole når den trenger hjelp til å kommersialisere ideer.

Entreprenørstudentene Anette Andersen, Nina Heir og Karl Nevland jobber med å utvikle og selge ChemFree.

Teknologien er patentert og rettighetene overføres til selskapet når den er oppe og går.

Kilde: ChemFree og Gemini

Vis mer
I et grupperom på NTNU i Trondheim finpusser Nina Heir manus. Skal hun begynne med «visste du at..» – og er det i så fall greit å si «dere» når kronprinsparet sitter i salen?

– Visste «De»? Visste «kronprinsparet»? Nei, dropp det. Gå rett på, vær bastant, konkluderer Karl Nevland.

NTNU-studentene har nemlig ingen tid å miste.

Nina Heir skal fortelle om hvordan de jobber med å gjøre flere års forskning ved Sintef på opprydning av oljesøl, om til den kommersielle bedriften ChemFree i løpet av det neste året. Hun skal forklare hvordan den nye teknologien bruker sjøvann til å «høytrykksspyle» oljen slik at oljedråpene blir så små at naturens egne bakterier klarer å bryte dem ned selv.

Alt dette skal Heir skvise inn på to minutter. Sett bort fra det kongelige besøket er det med andre ord en vanlig uke for masterstudentene ved NTNUs Entreprenørskole.

Forklar eller forsvinn

På studiet får de ikke bare opplæring i idéutvikling, forretningsplaner og markedsanalyser. Gründere anno 2015 må også kunne snakke for seg. Fort og effektivt. Det får entreprenørskapsstudentene drilling ifra dag én.

NTNUs veiledningstjeneste for oppstartsbedrifter, Spark, har totalt to millioner kroner som deles ut til studenter som vil starte bedrift hvert år. Men det holder ikke med skriftlige søknader og lange forretningsplaner.

Én gang i måneden inviteres studentene til å overbevise et panel som ser etter entusiasme og et godt, muntlig innsalg – en såkalt «pitch».

– Det skal mye til for ikke å få pengene, dette er et lavterskeltilbud der bedriften får maks 25.000 til oppstarten. Men det er god trening. Du kommer ingen vei hvis du ikke kan forklare hvorfor ideen din er god. Greier du ikke si det på 120 sekunder har du ikke sjans til å overbevise kunder og investorer. Det er ofte kommunikasjonen som skiller gründere som klarer seg fra dem som ikke gjør det, sier Jan Onarheim, prosjektdirektør ved NTNU som jobber med nyskapning.

Mye pugging

Studentene bak ChemFree er i løpet av det første året på Entreprenørskolen blitt drevne på innsalg. De har argumentert i fem innøvede minutter for å få støtte fra NTNUs Spark. Disse pengene har de brukt til å reise til ulike steder i Europa og USA – for å delta i enda flere konkurranser.

Kronprinsesse Mette-Marit, rektor Gunnar Bovim og kronprins Haakon på NTNUs Entreprenørskole. Foto: Kristian Helgesen
I tillegg har de stukket av med noen utmerkelser og pengepremier fra lokale og nasjonale forretningsplan-konkurranser. Alle har handlet om å stå på en scene og selge ideen sin. Som oftest får de et par minutter. Toppen et kvarter.

– Det er mye tid som forsvinner til konkurranser. Forberedelse til pitcher og skriving av forretningsplan er det livet vårt har gått ut på den siste tiden. Det er gøy, men du føler du kommer til et punkt der du har lyst til å legge mer innsats i å faktisk jobbe med bedriften og produktet. Vi har jo lyst til å føle på mer fremgang enn å få en plakett i enda en konkurranse, sier Anette Andersen i ChemFree.

Har fått millionstøtte

Samtidig betyr konkurranser sårt tiltrengte midler i oppstartskassen. Fredag reiser ChemFree-gründerne til Amsterdam for å snakke i fem minutter om forretningsideen sin. Klarer de å overbevise juryen om at de er Europa-vinnere i konkurransen Climate Launchpad venter en premie på 10.000 euro.

Nina Heir (25) er blitt vant til å måtte fortelle om bedriften sin fra scenen på få minutter. Denne uken var det kronprinsparet som fikk en lyninnføring i ny teknologi for å opprydning av oljesøl. Foto: Kristian Helgesen
ChemFree har allerede fått 2,6 millioner kroner i støtte til å utvikle den første prototypen. De jakter likevel på flere premiepotter. Og selv om de er utålmodige har studentene lært seg å se nytten av puggingen i forkant av konkurranser.

– Nå har vi pitchet så mange ganger at det sitter i hjernebarken. Så hvis vi står i heisen med Statoil-sjefen nå rekker vi å selge produktet vårt i løpet av turen, sier Anette Andersen og ler.

Studentene får eget innovasjonssenter

Trondheim: Onsdag denne uken ble studentenes eget innovasjonssenter på NTNU åpnet. Her blir universitetets støttefunksjoner for studenter med skapertrang samlet i én etasje. I tillegg til masterstudentene på Entreprenørskolen skal studentforeningen Start NTNU og rådgivertjenesten Spark holde til i de nyoppussede lokalene.

– Danmarks Tekniske Universitet åpnet en «Skylab» for entreprenørstudenter ifjor. Det var på tide at Norge fikk til noe lignende. Selv om det er litt mindre, sier Jan Onarheim ved NTNU.

Det var Onarheim som tok initiativ til det nye senteret med et stort felleslokale og scene, møterom og kontorer til fri disposisjon for unge gründere. Han sier målet er at universitetet bare sørger for fasilitetene, og lar studentene styre resten.

– Studenter er istand til å ordne alt så lenge de har eierskap til det, og får frihet til å gjøre ting på sin måte, sier Onarheim.

Les hele avisen

Gründer NTNU Gründervirksomhet Utdannelse
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.