Fredag arrangeres finalen i gründerkåringen Venture Cup i Bodø. Syv håpefulle kandidater skal presentere sin «baby». Vinneren mottar 200.000 kroner.

For ni år siden var det den da 25 år gamle ingeniørstudenten Bjørn André Fløtre som sto på kandidatlisten sammen med sine medgründere.

Selskapet DeAmp hadde som ambisjon å utvikle en spesiell type lyddempende plater med lang levetid.

Bedriften ble i løpet av oppstartsåret 2006 anerkjent med flere innovasjonspriser, deriblant som vinner av Venture Cup. Likevel ble det tøft.

– Vi opplevde å få mye startkapital og ble «hypet» i mediene. Vi var ivrige, ambisiøse, men hadde faktisk da ikke et ferdig produkt klart, og har slitt som søren. Det er slett ingen suksesshistorie om man ser på tiden som har gått med, det er jeg fullt klar over, sier Fløtre (34).

Les også: – Vi satset hus og hjem dnPlus

Advarer unge gründere

Fløtre ønsker å gjøre unge gründere oppmerksomme på hvor mye jobb det er å være gründer. Å vinne priser og konkurranser er ifølge 34-åringen ingen suksessgaranti i seg selv.

– Når man kommer som student, ikke hatt jobb før og plutselig skal starte firma, er det vanskelig å vite hvilken rekkefølge du skal gjøre alt i, sier Bjørn André Fløtre, som har holdt liv i gründerbedriften DeAmp i ni år.
– Når man kommer som student, ikke hatt jobb før og plutselig skal starte firma, er det vanskelig å vite hvilken rekkefølge du skal gjøre alt i, sier Bjørn André Fløtre, som har holdt liv i gründerbedriften DeAmp i ni år. (Foto: Ole Morten Melgård)
– Å vinne en slik konkurranse er kun en bekreftelse på at folk skjønner hva du sier. Du har kanskje fått budskapet gjennom til noen, men det er ingen bekreftelse på at du blir millionær. Det er et snev av kredibilitet, men all jobben gjenstår, sier han.

Veien videre kan være tung, ifølge gründeren:

– Når man kommer som student, ikke har hatt jobb før og plutselig skal starte firma, er det vanskelig å vite hvilken rekkefølge du skal gjøre alt i. Det er mye oppstartshjelp, men lite veksthjelp videre. Det er veldig vanskelig å få til det neste steget.

Fløtre råder studenter med en gründer i magen til å velge mentorene sine med omhu.

– Noen er mer ute etter støtteordningene dine, enn å hjelpe deg. Det er en jungel. Velg derfor en mentor du stoler på, som har vært igjennom prosessen din før, og som kanskje jobber nesten gratis av ren skapervilje, sier han.

Underskudd og kriser

34-åringen er eneste opprinnelige gründer igjen i det Trondheim-baserte selskapet, og eneste ansatt. Selskapet fikk et ublidt møte med finanskrisen, og senere oljekrisen – ettersom selskapet senere utviklet teknologi også for oljebransjen.

– Vi mistet nylig et prosjekt to uker inn i produksjonen. Det gikk ut over ny nettside, merkevareregistrering og selvsagt lønn. Det hele blir litt déjà vu i det prosjekter begynte å line seg opp for så å begynne å fordufte, sier Fløtre.

Medgründerne i bedriften ble kjøpt ut da det gikk nedover under finanskrisen.

Den store oppturen har imidlertid ikke kommet og ifjor gikk selskapet med nesten en halv million i underskudd.

– Nå er teknologien videreutviklet til en tynnere og enklere lavkostversjon, sier Fløtre, som ikke har tenkt til å gi opp.

Fløtre mener gründerånden «alle snakker om» fører både gode og dårlige ting med seg.

– Gründer er blitt et moteord det nesten går an å bli kvalm av, sier han.

Han påpeker at slett ikke alle «solskinnshistorier» om gründere vedvarer.

DeAmps lyddempende plater.
DeAmps lyddempende plater. (Foto: Ole Morten Melgård)

Få klarer seg

Og han har rett. Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå var kun 30 prosent av alle bedrifter som ble etablert i 2007 fremdeles aktive etter fem år. Tall Menon Business Economics har funnet for DNB viser at halvparten av foretakene med aktivitet i 2003 fortsatt var aktive etter ti år. De fleste av Venture cupvinnerne fra det siste tiåret er imidlertid fortsatt aktive.

Les også: 25 mill. til unge gründere

Motivasjon største utfordring

Nasjonal koordinator for Venture Cup Iben Christiansen berømmer Fløtre for å ha beholdt motivasjonen.

– En er alltid giret når man begynner som gründer, men hovedutfordringen er å opprettholde den motivasjonen, sier hun.

Christiansen sier at vinnersummen oftest blir brukt til å forbedre en prototyp, men påpeker at det ikke er pengepremien som er viktigs for deltagerne.

– De får også en boost, en tilbakemelding, og det er læringsutbyttet som er hovedpoenget. Fra ifjor har vi tilbudt deltagerne mentorer frem til finalen, og disse er nøye utvalgt til hvert team. Deltagerne kan velge å fortsette å bruke mentorene etter finalen, sier Christiansen.

Har ikke gitt opp

– I perioder med frustrasjon og mangel på fremgang, har jeg gjort overslag på hvor mye jeg har tapt. Da får jeg mest lyst til å bli postmann og leve et enklere liv. Hvorfor kunne jeg ikke bare fått meg en vanlig, trygg ingeniørjobb, sier Fløtre når han ser tilbake på de ni årene som gründer.

– Ja, hva får deg til å ikke gi opp?

– Det fine med å drive med teknologi, er at du hele tiden kan finne nye måter å bruke teknologien på. Samtidig ville jeg, om jeg droppet dette, sittet på et kontor og lurt på hva jeg kunne fått til med denne teknologien og kanskje angret på at jeg ikke satset hardt nok. Men jeg er glad jeg ikke visste hva jeg gikk til da jeg var 25.

Les også: Slik selger du inn bedriften din på to minutter

- Ikke nok å vinne

Statsstøtten til innovasjon øker og det oppstår stadig flere gründerkonkurranser i Norge. Men hva er seier i en slik konkurranse egentlig verdt?

– Selv om både premiepengene og anerkjennelsen er viktig, vil jeg påstå at det aller viktigste er læringen gjennom prosessen og miljøet deltagerne kommer inn i, sier Kjetil Holmefjord, leder av Startuplab.

– Det er ikke nok å vinne en gründerkonkurranse, da det bare beviser at det er andre enn deg selv som tror du vil klare å selge produktet ditt. Den virkelige valideringen får man hos betalende kunder, og spillereglene der er ofte helt forskjellig fra gründerkonkurranser. Man skal klare å gjøre forretningsideen om til et produkt, samt overbevise andre om at det er verdt å bruke penger på. Dette innebærer konsentrasjon og hardt arbeid over lengre tid, da man sjeldent lykkes på første forsøk, sier han videre.

Bård Stranheim, direktør for gründere og oppstartsbedrifter i Innovasjon Norge, er enig.

– At mange som har vunnet ulike priser sliter i etterkant, sier noe om hvor stor utfordring dette er, og dermed også noe om hvilket helteformat det er på dem som lykkes, sier han.

Stranheim mener likevel det er en sammenheng mellom konkurransene og veien videre.

– Kan du selge ideen din i en pitche-konkurranse, kan du med større sannsynligvis selge til en kunde, og kan du selge til en kunde, kan du også selge til investorer, sier han.

Les også:

Etterlyser flere studieplasser dnPlus

Student? Dette betyr statsbudsjettet for deg  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.