– De gjør det de blir bedt om i timen, og de mestrer det. De reflekterer veldig lite over hvorfor de gjør det, sier førsteamanuensis i engelsk, Lisbeth M. Brevik, ved Universitetet i Oslo, til Aftenposten.

Hun har undersøkt bruken av såkalte lesestrategier, verktøy for å forstå en tekst. I arbeidet har hun observert undervisningen i ti klasserom på studiespesialisering og yrkesfag, samt intervjuet elever og lærere.

På studiespesialisering var det mange som svarte at de gjorde oppgaver fordi læreren ba dem om det, men uten at de så nytten av det.

– Det kan virke som lærerne ikke har nok ambisjoner på vegne av elevene, at de gir dem for enkle oppgaver. Elevene gjør det de blir bedt om å gjøre, men strekker seg ikke til å utvikle seg, sier hun.

På yrkesfagene var imidlertid elevene mer aktive i sin egen læring. Også der brukte de såkalte lesestrategier, men forskjellen var ifølge Brevik at de innså at det var nyttig.

Les også:
Harvard vs. Yale dnPlus  (DN+)
Avslører cv-juks

Se DN Tv: Økte omsetningen med sekstimersdag

Mekket suksess med sekstimersdag
De ansatte på Toyota Center Göteborg har jobbet sekstimersdag i 12 år. Både livskvalitet og arbeidsmoral skal ha økt, og selskapet tjener mer med to skift og lengre åpningstid.
01:38
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.