Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Student Henrik Wang synes det er bra at appen fungerer bare på campus. – Da kan man ikke høste poeng mens man sover, men må jobbe litt for det, sier han. Foto: Mikaela Berg
Student Henrik Wang synes det er bra at appen fungerer bare på campus. – Da kan man ikke høste poeng mens man sover, men må jobbe litt for det, sier han. Foto: Mikaela Berg les mer

Teknologi

20.000 studenter bruker app for å kutte ned på mobilbruken

Belønner studenter som lar mobilen ligge.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

På en måned har student Henrik Wang (24) fått flere cola for å holde seg unna mobilen.

– Jeg er ikke så mye på mobilen uansett, og tenkte jeg like gjerne kunne få litt utbytte av det. Det er også nyttig nå i eksamenstider. Når vi sitter flere og leser sammen, er det ofte en som ikke klarer å holde seg unna mobilen og faller ut. Da er det fint om alle har appen, sier han.

Lærerstudenten er en av mer enn 20.000 studenter som på to måneder har lastet ned applikasjonen Hold. Tre måneder etter lansering finnes den på 30 ulike universiteter og høyskoler i Norge, og prinsippet bak appen er enkel: Aktiver den når du kommer på campus og la mobilen ligge. For hvert 20. minutt du ikke bruker telefonen, får du et poeng som kan brukes på appens «markedsplass». I denne butikken har gründerne partnere som Coca-Cola, Wasa, studiekantiner, Microsoft, Nabobil, Uber, Tine og Narvesen.

Totalt har norske studenter spart tid tilsvarende nesten 12 år i løpet av de to månedene appen har vært i App Store.

Bak Hold står Vinoth Vinaya (24), Maths Mathisen (24), Florian Winder (27) og Anders Holm (24). De tre førstnevnte er straks ferdig utdannede siviløkonomer fra Copenhagen Business School, der de for ett år siden begynte å jobbe med appen. Holm går tredje året på økonomi og ledelse på BI.

Midt i studietiden har de fire satset stort på appen, og de har i løpet av kort tid nådd ut til mange av sine medstudenter. Det har de klart blant annet ved å knytte seg til «ambassadører» på hvert enkelt studiested – studenter som har tatt ansvar for å gjøre appen synlig på lokalt plan.

Forretningsmodellen ligger i at partnerne betaler for tilgang til appens innebygde markedsplass, og gjennom det kan nå studenter med gratisprodukter, rabatter og konkurranser. Samtidig skal appen skal gi høyere produktivitet for studenter.

«Distraksjonsmoment»

– Det er vist at denne gruppen er de som bruker annonseblokkering mest. Gjennom appen får våre partnere eksponere seg og engasjere en attraktiv målgruppe, sier medgründer Mathisen.

– Mobilen er et stort distraksjonsmoment for studenter. Man faller ut av stoffet man holder på med for å sjekke Facebook og lignende apper, sier Vinaya.

Maths Mathisen (fra venstre), Anders Holm og Vinoth Vinaya er tre av gründerne bak appen Hold, som snart har over 20.000 brukere. Foto: Mikaela Berg
Konsulentselskapet Deloitte har tidligere gjort en undersøkelse som viste at såkalte millenials – personer født frem mot år 2000 – sjekker mobilen tre ganger så mye som resten av befolkningen. 25 prosent sjekket mobilen 100 ganger eller mer hver dag. Og det var i 2014.

– Det er et reelt problem, og det skjer helt automatisk. Derfor tenker vi at hvis man setter telefonen på hold, så øker man effektiviteten, reduserer telefonbruken og øker kvaliteten på studietiden, samtidig som man gir studentene incentiver, sier Holm.

Siden selskapet allerede har skaffet seg internasjonale partnere, har gründerne god tro på det skal være mulig å satse utenlands. I løpet av året skal de lansere i Sverige, Danmark og Finland, men først står lansering på Google Play for tur. En Android-versjon er i beta-testingsfasen og kommer før eksamenstiden setter for alvor inn.

– Det viktige fremover er at appen fortsetter å være velfungerende, og at nytten for både studenter og partnere synlig­gjøres, sier Vinaya.

Ikke imot ny teknologi

Vinaya understreker at selskapet ikke er imot ny utdannelsesteknologi som for eksempel tar i bruk mobilen i læringen.

– Vi ser også på muligheter for å implementere åpninger for dette i appen, sier Vinaya.

Lærerstudent Wang på Høgskolen i Oslo og Akershus har sanket 60 poeng på den måneden han har hatt appen, og vekslet noen av disse inn i colaflasker.

– Nå har det vært mye Coca-Cola og Wasa-produkter, men det hadde vært fint med produkter som fremmet studiehverdagen litt. Cola er mye raskt sukker, det hadde vært bra med rundstykker eller sunnere alternativer, sier han.

Han er ellers fornøyd med appen, men forteller at studielivet ikke likevel ikke er blitt fritt for distraksjoner:

– Når jeg skal ha en pause i eksamenslesingen, blir det til at jeg ser på Youtube på datamaskinen i stedet. Sånn sett flytter man jo bare oppmerksomheten fra et medium til et annet.

 

Bannlyser mobil på forelesninger

Oslo: Student Henrik Wangs erfaringer deles av NHH-professor Tor W. Andreassen. Han har forsket på mobilbruk i samfunnet, og bannlyst mobiler fra egne forelesninger.

– Som lærer ser jeg hvordan studentene sliter med abstinens fra mobiler i klasserommet. Man føler en higen etter å sjekke de siste oppdateringene. Konsentrasjonen blir avbrutt og læringsutbyttet redusert. Jeg ønsker denne appen veldig velkommen, fordi den skaper et incentiv hos studenten. Man kan kalle det for «nudging» – man gir studentene et valg og mulighet for belønning, sier Andreassen.

Han synes også at prinsippet bak appen er interessant i et samfunnsperspektiv.

– For hyppig mobilbruk utfordrer mellommenneskelige relasjoner og utvanner sosiale dimensjoner. Kanskje appen kan bygges ut videre, og gi incentiver for å legge bort mobilen generelt, sier Andreassen, og fortsetter:

– Dette er en diskusjon som går mellom forelesere, ikke bare i Norge, men på alle campuser jeg har besøkt i hele verden. Professorene og fakultetene møter dette langs to akser: De fleste har kollapset og gitt opp, og den andre delen går inn i den gamle professorrollen, der professoren er sjef og krever at elevene legger bort mobilen, sier Andreassen.

Daglig leder Bjørn Olstad (52) i Microsoft Development Center i Norge synes appen er spennende. Han har tidligere uttalt at han tror flere og flere vil begynne å lage integrerte «botter», og at dette vil komplementere og etterhvert erstatte mye av dagens apper. Med botter mener Olstad kommunikasjonstjenester som for eksempel kan hjelpe til med å sette opp møter, planlegge turer eller bestille mat.

– Men jeg synes dette er morsomt. Det handler litt om å få ro og fred til å gjøre dype ting. Det er mye diskusjon både på arbeidsplasser og skoler om hvordan men kan utnytte digital undervisning, men man bør ikke lure seg selv til å tro at man blir god i matematikk uten dyp konsentrasjon, sier Olstad, som på 1990-tallet ble tidenes yngste professor på NTNU.

Microsoft er selv med på appens markedsplass, men Olstad hadde selv ikke hørt om den før torsdag.

– Dette gjelder også foreldre som ikke følger med på barnet sitt, ansatte i butikken som ikke gidder å prate med kunden, folk på jobb som har gjort mange småting på mobilen, men i realiteten ikke fått gjort så mye ordentlig arbeid. Appen bidrar til å gi bevissthet rundt dette, men så er det opp til hver og én å få innsikt i egne prioriteringer, sier Olstad.

Les hele avisen.

Talent Coca-Cola Microsoft Tine Narvesen Maths Mathisen Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.