Intelligent bruk av internett nevnes svært ofte som en avgjørende grunn til at Barak Obamans valgkampmaskin fikk overtaket i valgkampen. Obama nådde svært mange flere donorer, på en langt billigere måte, og kunne kommunisere mer effektivt. Den kommende presidenten har tydeligvis ikke tenkt å gi fra seg initiativet på det nye mediet selv om valgkampen er over.

Lørdag sendte han nemlig ut den første ukentlige oppdateringen til amerikanske velgere. Og som kanal valgte han videotjenesten Youtube. Nettstedet Guardian.co.uk sammenlikner seansen med Franklin D. Roosevelts mange radiotaler som, med lyden av en åpen peis i bakgrunnen, guidet Amerika gjennom den store depresjonen på 30-tallet.

Obama kan ha liknende utfordringer i dagens situasjon.

Se føste innslag her:

Obamas video er også en slags fortsettelse av president George W. Bush sin ukentlige radiotaler. Han har lovet å gjøre dette hver uke når han flytter inn i det ovale kontor som president. Kontrastene blir trolig mange. Bush er ikke kjent for sin veltalenhet, og bruken av ny teknologi har ikke vært påtrengende.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.