Debatten om taxfree-ordningen har fått en oppsving, etter at finansminister Siv Jensen i midten av mai la frem et forslag om nye kvoter.

Opposisjonspartiene er oppsatt på å verne Vinmonopolet og mener økt kvote svekker selskapet. Vinmonopolet leker på sin side med tanken på å ta over salget av vin- og brennevin ved landets flyplasser.

Vil gi taxfree-salg til Polet  

Taxfree- og kosmetikkmilliardær Terje Stykket vil i den sammenheng minne om at det ikke er bare-bare å gjøre milliardbutikk av avgiftsfrie varer.

- Det krever god forretningsteft for å utnytte potensialet. Vi er gode kremmere, vi, sier Stykket til DN.

- Taler for seg

Han eier halvparten av Travel Retail Norway AS (TRN), som har kontrakt på taxfree-virksomhetene ved nesten samtlige norske flypasser. Selskapet sysselsetter rundt 400 årsverk og omsatte tobakk, sprit og parfyme for 4,5 milliarder ifjor.

- Tallene taler vel for seg. Da SAS Trading hadde avtalen, omsatte de for under én milliard kroner i året, sier Stykket.

Han påpeker at riktignok mye har skjedd siden SAS Trading i 2004 mistet avtalen med Avinor til TRN. Blant annet er det er åpnet for taxfree-salg i ankomsthallen. Likevel ønsker Stykket å fremheve at det ligger et godt håndverk bak pengemaskinen.

- Vi har utviklet forretningskonsepter som forbrukerne liker. Ikke minst har vi jobbet veldig mye med sortiment og varemiks, sier han. 

- Tror du Vinmonopolet kan gi forbrukerne det samme tilbudet?

- Det vil i såfall tiden vise, men vi har i alle fall en global innkjøpsstrategi og en samarbeidspartner (tyske Gebr. Heinemann red. anm) som er store på dette. Vi kjøper inn varene gjennom Heinemann-systemet og har således veldig gunstige innkjøpspriser, svarer Stykket.

- Deres valg

Han vil i dag ikke mene noe om politikere som eventuelt skulle bestemme seg for å la Vinmonopolet ta over.

- Det er i så fall deres valg. Jeg har ikke store kommentarer, utover at vi har en langsiktig kontrakt med Avinor som vi forholder oss til, sier han og legger til:

- Så skal man heller ikke glemme at det er betydelige inntekter for staten i den forretningsmodellen som er valgt, i form av både husleieinntekter og skatteinntekter. Man kan gjerne diskutere prinsipper, men det er økonomi som ligger bak.

Vil splitte opp

Sjefen for Vinmonopolet Kai G. Henriksen har flere ganger uttalt at han ønsker å ta over taxfree-salget ved landets flyplasser.

Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen kan bekrefte at uttalelsen står seg. Han viser imidlertid til at Vinmonopolet i dag underlagt en streng  innkjøpsforskrift som kom i forbindelse med EØS-avtalen i 2006.

- Såfremt vi får samme rammebetingelser som TRN, skal vi klare å drifte dette på en god og lønnsom måte, sier Lorentzen til DN.

Han understreker at Vinmonopolet bare er interessert i å selge vin- og brennevin på norske flyplasser.

- Tobakk er jo for eksempel allerede skilt ut i et eget rom. Det kan tenkes at man kan gjøre det samme for alkohol, sier han.

Det er en modell Stykket er svært skeptisk til.

- Skal du splitte opp, får du jo vesentlig høyere driftskostnader. Vi har innkjøpssystemene, logistikken og kunnskapen om å selge alle varegruppene samlet. Det er veldig rasjonelt, mener han.

Les også:
Byhytte til 20 mill.
Farlige forbindelser
Dette er det største risikoen knyttet til amerikansk økonomi  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.