I disse dager vagger nordmenn i tusenvis ut av flyplassenes ankomsthaller mens de på vei hjem fra ferie forsøker å få med seg både kofferter, håndbagasje og tunglastede plastposer med taxfree alkohol. Mange av dem som var på ferie i utlandet i juli, kan ha gått glipp av at Miljøpartiet De Grønne ønsker å lette byrden for dem.

Partiet, som plutselig tas bitte litt på alvor fordi det har en ørliten sjanse for å få noen på Stortinget ved høstens valg, foreslo i sommer å avskaffe hele taxfree-ordningen. Forslaget er dundrende upopulært. Og helt på sin plass.

Partiets førstekandidat i Oslo, Rasmus Hansson, kalte ordningen «statlig premiering av klimafiendtlig transport». Og det er nettopp hva det er. Taxfree-systemet gir Avinor inntekter til drift av ulønnsomme flyplasser rundt om i landet. Hvis ordningen ble avskaffet og inntekten forsvant, måtte utgiftene i stedet dekkes av flyselskapene og dermed passasjerene.

Finansdepartementet beregner hvert år hva taxfree-ordningen påfører statskassen av tap. I år utgjør tapte alkohol- og tobakksavgifter fire milliarder kroner. I tillegg kommer tapt merverdiavgift på 1,5 milliarder kroner.

Taxfree-butikken er selvsagt ikke hovedmålet for folk som flyr. Men systemet bidrar til å gjøre reisen billigere. Det er et klimapolitisk paradoks at flyreisende på den ene siden pålegges klimakvoter for at forurensende reiser skal bli dyrere, men på den andre siden tildeles taxfree-kvoter som gjør reisen billigere.

Miljøpartiet De Grønne står dessverre alene om forslaget. Bare Kristelig Folkeparti vil diskutere avvikling, men for KrF handler det om restriktiv alkoholpolitikk, ikke om klima. Miljøpartiene SV og Venstre våger ikke røre ordningen fordi den er så populær. Leder Hans Antonsen i Venstres programkomité sa til Aftenposten i sommer at «Det er en ordning som mange mennesker åpenbart setter pris på». Det er altså motet som svikter.

Men det finnes en løsning. Når Finansdepartementet mener taxfree-ordningen koster fire milliarder i året pluss moms, gir avvikling av ordningen rom for et realt kutt i alkoholavgiftene. De reisende mister muligheten til å kjøpe billig alkohol på flyplassen. Til gjengjeld blir øl, vin og sprit litt billigere her hjemme. Det blir mindre kjøring til Sverige. Og lasset på vei ut av flyplassen lettere å få med hjem.

Fri oss fra taxfree.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.