Ingvild Sæterhaug tok i helgen taxi hjem etter en bytur da hun ble svindlet av en taxisjåfør fra Oslo Taxi.

- Han styret og ordnet veldig med kortet mitt og sa at betalingen ikke gikk gjennom. Til slutt ville han at jeg skulle slå inn bankkoden min på en terminal. Jeg slo inn to-tre tall før jeg stoppet fordi jeg syntes det var litt rart. Man bruker jo ikke kode når man betaler for taxi, forteller Sæterhaug.

Registrerer koden
Istedet ba hun om visakortet tilbake og betalte kontant. Det vil si, det var først dagen etter Sæterhaug oppdaget at kortet hun hadde fått, tilhørte en helt annen person. Men da hadde taxi-sjåføren allerede misbrukt visakortet hennes for 10.000 kroner.

Sæterhaug er sikker på at hun ikke tastet hele koden før hun ble mistenksom, men da var det for sent. Taxisjåføren har trolig lagret de første sifrene i koden og forsøkt seg frem for å finne resten.

Sæterhaug fant telefonnummeret til personen som eide det stjålne kortet hun hadde fått, og hans første kommentar når hun ringte var: - Jasså, du har vært ute og kjørt taxi du også?

Svindel-stafett
Han hadde selv blitt utsatt for samme svindel og fått kortet tappet for 10.000 kroner. Han hadde også vært i kontakt med eieren av kortet han fikk tilbake, og den personen var svindlet for 15.000 kroner, forteller Sæterhaug.

Oslo-politiet er kjent med denne nye typen svindel, men kan ikke tallfeste hvor mange som er lurt.

- Denne formen for kriminalitet er kjent ved Oslo politidistrikt. I den grad vi kan etterforske denne typen anmeldelser, gjør vi det, sier informasjonsrådgiver Jørn Kristian Jørgensen ved Oslo-politiet til dn.no.

Oslo Taxi var ikke tilgjengelig for kommentar mandag.