Det er først i det jeg setter meg inn i en taxi etter å ha levert tilbake den nye E-klassen, at jeg virkelig skjønner hvor bra den er. Mer om det senere.

I en modellrekke som spenner nær sagt fra A til Å, er det E-klassen som er selve kjernen av Mercedes. Etter fire år på markedet, er det på tide med en omfattende midtlivsoppdatering. Den ble presentert i Detroit tidligere i år, og nå er bilen kommet på norske veier.

Kort fortalt; en god bil har blitt bedre. Som seg hør og bør er dette historiens beste E-klasse, og den ser mer ungdommelig ut enn noensinne også.

Vi snakker om en bilklasse bestående av eldre og ikke minst kresne kunder. Samtidig er det også en del inngrodde myter og forutinntatthet i denne kjøpergruppen.

Derfor er det neppe alltid slik at man vurderer Mercedes E-klasse eller konkurrentene opp mot hverandre. Enten er man Mercedes-menneske, eller så er man det ikke.

Bildeserie: Her er nye Mercedes E-klasse

 

Det Mercedes-menneskene nyter godt av, og som BMW- og Audi-folk kan misunne dem, er uovertruffen plass, både i baksetet og i bagasjerommet. I tillegg er Mercedes kanskje den mest komfortable bilen i denne klassen.

Den nye fronten er aggressiv, og ser svært så tøff ut. Mulig noen i de eldres råd mener stjernen skal befinne seg på panseret, og ikke i grillen, men det er kun et spørsmål om hvilken utstyrsversjon du velger. Frontlyktene er moderne utformet, med tidsriktige LED-striper, og store luftinntak under grillen gir et aggressivt ansikt. I sin lengten etter yngre kunder, har Mercedes kanskje strukket strikken for langt med et så ungdommelig åsyn, den gjengse E-klassekjøper tatt i betraktning.

På veien oppfører både bil og sjåfør seg riktig så voksent. Den store bilen oppfordrer på ingen måte til å kjøre spesielt aggressivt. Likevel har E-klassen nærmet seg de to konkurrentene Audi A6 og BMW 5-serie når det gjelder sportslighet.

Ser du den nye fronten på denne bilen, er det ikke så mye "mann i 60-årene" over det, og i hvert fall enn så lenge, heller ikke slik at man savner taxi-skiltet på taket. For fremdeles er det med komforten denne bilen virkelig har sitt store fortrinn. Trygg som banken, og nesten like tung.

 

Under panseret på vår testbil befinner nest minste dieselmotor seg med 170 hestekrefter og et dreiemoment på 400 newtonmeter. Det er tilstrekkelig, og null til 100 km/t går unna på akseptable 8,4 sekunder. Et relativt beskjedent forbruk på omkring en halvliter på mila er heller ikke verst.

Styringen på bilen er presis og står godt til denne biltypen. Spesielt mye skarpere enn dette er slett ikke nødvendig.

Interiørt har det ikke skjedd all verden i E-klassen. Anakronismer som fotbrekk og rattgir er på plass, noe vi ikke orker vie mer oppmerksomhet enn et oppgitt sukk. Ellers er det svært behagelige seter og bra ergonomi, samt en bra kvalitetsfølelse man sitter igjen med.

Den nye E-klassen er et solid stykke arbeid fra Mercedes, uten at vi tror noen blir nyfrelste av den grunn.

I det jeg setter meg inn i en flerbruksbil med drosjeskilt på taket, fra en "folkelig" konkurrent, melder savnet seg etter komforten i E-klassen. Savnet etter utmerket fjæringskomfort, svært gode seter og fravær av skrangling og knirking, melder seg umiddelbart.

Dette er derfor en oppfordring til taxibransjen: Bli ved deres lest: Mercedes E-klasse. Så får heller andre aktuelle kjøpere finne seg i å bli mistatt for å tilhøre samme næring.

Bildeserie: Her er nye Mercedes E-klasse

 

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.