Fire av Teekays råoljetankskip ble hugget på strendene i Chittagong i Bangladesh ifjor. Det ene eksploderte.

Men først hadde skipene skiftet navn og flagg etter å ha blitt solgt til en trader – en mellommann – som sto for kontakten med opphuggeren.

Bellona har klart å spore skipene Ved hjelp av IMOs registreringsnumre i ulike maritime databaser.

Rederidirektør Ingvild Sæther sier til Dagens Næringsliv at skipene ikke lenger var i Teekays eie da de gikk til hugging, men at det er indikasjoner på at skip som tidligere har vært eid i Teekay-systemet internasjonalt er solgt videre.

– På denne bakgrunn diskuteres det internt hvordan vi best kan sikre at vi opptrer ansvarlig i hele verdikjeden med å bygge, operere og selge skip til en akseptabel standard.

Etter Rederiforbundets mening hviler ansvaret uansett på selskapet.

- Uverdige arbeidsforhold
Teekay er et av verdens største rederier og har en omfattende virksomhet innen bøyelasting, flytende oljeproduksjon, gasstankfart og konvensjonell tankfart.

En betydelig del av aktiviteten drives med base i Norge etter oppkjøpene av rederiene Bona, Ugland Nordic og Navion Shipping og oljeproduksjonsselskapet Petrojarl.

Bellonas seniorrådgiver Svend Søyland er oppgitt over at Teekay tillater hugging på et sted der arbeidsmiljøet er under enhver kritikk og miljøskadene åpenbare.

– Teekay profilerer selskapet på at det tar samfunns- og miljøansvar. Men her er det veldig stor avstand mellom liv og lære. På strendene i Bangladesh skjer mye av opphuggingen ved hjelp av håndmakt og under uverdige arbeidsforhold med stor fare for skader både på mennesker og miljø, sier Søyland til Dagens Næringsliv.

Teekay er ikke alene om å få skip kondemnert i Bangladesh. John Fredriksens Ship Finance International befinner seg på den samme listen; selskapets kombinasjonsskip «Front Guider» havnet der i mars ifjor. Det samme gjaldt råoljetankeren «Golden Victory», en 300.000-tonner.

Les hele saken på Ipad og i Dagens Næringsliv torsdag.

Les også: Bygger båter i Kina


Danmark vil hugge opp norske oljerigger
(2012)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.