Å jobbe mobilt på toget er i dag ikke så enkelt. I hvertfall ikke om man trenger internettilgang. Dette skyldes blant annet at togsettene blokkerer signaler utenfra og at skinnene er lagt langt unna basestasjoner for mobilt bredbånd.

Les mer: Nei til nett på tog

Nå lanserer derimot NSB en egen løsning for sine passasjerer som involverer både nettilgang og underholdning.

- NSB har i mange år lagt til rette for at kundene våre skal benytte tiden om bord i våre tog på det de selv ønsker. Om du velger å jobbe, lese, sove eller spise på toget skal vi legge til rette for det. Mange har etterlyst nettilgang, vi gir også underholdningstilbud og informasjon via trådløst nettverk, forteller markedssjef Ståle Nistov i NSB i en pressemelding.

Løsningen NSB har valgt heter Nomad Digital. Nomad har vært ledende på digitale løsninger for tog en årrekke og har blant annet Svenska Järnvägen og British Rail på kundelisten.

Prisgitt operatørene
Internettdekningen på togene baserer seg på eksisterende dekning utenfor togsettet. Ut fra Dagensit.nos erf#229er må vi derfor forvente at mange strekninger blir helt eller delvis uten nettilgang. Dagensit.no har testet NSBs mobildekning på flere strekninger på både Øst- og Vestlandet.

Fordelen med løsningen er at man får en tilpasset løsning hvor signalene ikke blir forringet av togsettets skjermende skall.

Ifølge pressemeldingen har ikke NSB inngått avtaler med teleoperatørene enda, men skriver at dekning og kapasitet vil være begrenset til de operatørene de inngår avtale med.

Les også: Skuffende nettilbud fra NSB

Underholdningsbiten av tilbudet vil forhåpentlig fungere bedre. Som passasjer vil man kunne leie en hpndholdt mediespiller som kan brukes til å se filmer, tv-programmer og lese nyheter. Her skal NSB utvikde tilbudet ettersom tilbakemeldinger fra kundene kommer inn.

Tjenestene vil ikke være gratis, men basisinformasjon om ruten og toget vil være fritt tilgjengelig.

Østlandet først
Utbyggingen starter på høsten i år, og Skien Lillehammer er første strekning som får tilbudet. Derettet vil rutene fra Trondheim og Bergen til Oslo bli bygget ut.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.