En gjennomgang av Telenors (TEL) selskaper i elleve land viser at kundene i større grad har begynt å tenke seg om før de ringer eller sender sms. I flere av landene er den gjennomsnittlige inntjeningen per bruker (ARPU) sunket flere prosent, sammenliknet med samme kvartal året før. Det fører til omsetningsfall for Telenor.

- Det er nedgangen i den internasjonale trafikken som har mest effekt på omsetningen, sier finansdirektør Trond Westlie.

Mens Telenors norske og ukrainske mobilkunder er blitt mindre lønnsomme på grunn av økt konkurranse som fører til lavere priser, har kundene i Danmark, Ungarn, Thailand og sluttet å bruke tjenestene like mye som før.

Under dagens presentasjon på Fornebu la Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas vekt på at den globale finanskrisen påvirker telekomindustrien, og da særlig i Øst-Europa.

- Vi har sett en forverring og særlig er den ukrainske økonomien kraftig truffet, sier Baksaas.

Telenor ser effekten av dette i lavere bruk av mobile tjenester.

Telenor opplyser i kvartalsrapporten at de nå opplever at krisen også påvirker telekomsektoren. Det er i hovedsak internasjonal teletrafikk som er rammet, men trafikkvolumet er relativt stabilt, opplyser Telenor.

Les mer om Telenors prestasjoner:
Resultatet glipper for Telenor
Opptur i Norge

Telenor har tatt flere grep for å bedre lønnsomheten og leverer totalt sett greie tall for første kvartal.

Slik er utviklingen i de ulike landene:



Totalt er omsetningen sunket med tre prosent i Norge.































Les også: Forberedt på oppbremsing i Telenor (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.