Ingen tør helt spå om de mobile lokalieringstjenestene har kommet for å bli, eller bare er en hype.

Utbredelsen av smartmobiler med innebygd gps og nettilgang har åpnet for lokaliseringstjenester. Ved hjelp av en app - et dataprogram til mobilen - kan brukeren «sjekke inn» når hun er på en kafé, en bar, restaurant, en butikk, eller en benk i parken, om man vil. Brukerens venner får dermed se hvor man er. Man kan også bruke tjenestene til å se anbefalinger for steder.

Foursquare, Gowalla og Loopt har vært de mest kjente av disse tjenestene, med førstnevnte som den klart største med rundt tre millioner brukere. Veksten er eksplosiv, og nylig kom også Facebook med sin variant, kalt Places - som blir Steder når det snart dukker opp i Norge.

Følger venner
- Det er utrolig mange i New York som bruker dette, mer enn det er andre steder i USA. Jeg er fra Minnesota, og først nå, to år etter at jeg begynte å bruke det, får jeg henvendelser fra venner hjemmefra, forteller Kelsey Rahm.

Hun jobber i et teknologiselskap, og er en typisk early adopter - en som raskt tar i bruk nye tjenester for å sjekke det ut. Men etter å ha brukt Foursquare aktivt i starten, er hun nå en passiv bruker.

- Jeg bruker det mindre nå enn jeg gjorde før. Til å begynne med var det gøy å se hvor vennene mine var, for eksempel hvilke restauranter de var på. Jeg liker å følge med på hva folk gjør, men jeg bruker ikke lokaliseringstjenester til å møte dem. Da sender jeg heller epost eller sms, forteller Rahm.

Få brukere
Forrester Research kom nylig med en undersøkelse om bruk av lokaliseringstjenester. Til tross for stadig økende omtale i mediene, viser undersøkelsen at i USA er det 84 prosent av internettbrukere som aldri har hørt om slike tjenester. Bare fire prosent av voksne amerikanere som er på nett har prøvd de, og bare en prosent av de igjen bruker det mer enn en gang per uke.

Annonsører har også tidlig vært interessert i tjenestene, men tallene fra Forrester viser at det ikke er vits for alle å annonsere. 80 prosent av de som bruker lokaliseringstjenester er menn, og av dem er 70 prosent mellom 19 og 35 år.

Men det er ikke helt mørkt for annonsering via tjenestene. Undersøkelsen viser også at 70 prosent av brukerne har fire år høyere utdannelse. De er unge, og opptattt av teknologi. Og altså menn. Dette liker annonsørene, fordi dataene er akkurat slik det alltid er for brukere av ny teknologi.

- Se på tallene for Facebook i 2005, eller for Twitter i 2006. Du finner antagligvis data som forteller akkurat den samme historien, sier Dennis Crowley, gründer og sjef for Foursquare til New York Times.

Disse kundene er viktige for annonsører, fordi de er inovatører og regnes for å ha innflytelse i venneflokken.

Forrester-undersøkelsen viser nemlig at 38 prosent av lokaliseringsbrukerne har større sjanse for å bli spurt av venner og familie om råd før man gjør en handel. Det er 14-20 prosent større sjanse for at de bruker mobilene til å sammneligne priser på produkter, og generelt undersøker de grundigere enn andre før de går til innkjøp av varer.

Med andre ord er disse brukerne interesserte i et godt kjøp, de vet hva som er et godt kjøp, og de sier fra til andre om det. Dét er interessant for annonsører.

Tips og triks
En typisk annonsør på lokaliseringstjenestene er lokale bedrifter, som for eksempel kafeer. De kan lokke med rabatt på dagens mat eller drikke til brukerne. For brukerne kan det være nok til å velge en kafé fremfor en annen.

Brukerne legger også inn anmeldelser og tips om stedene de besøker.

- Jeg benytter meg ikke så mye av tipsene der, men sitter jeg for eksempel på en restaurant og venter på en venn, sjekker jeg hva andre anbefaler om stedet, hvilke retter som er bra, og om de har noen spesialiteter å anbefale, forteller Kelsey Rahm.

Hun sier tjenestene også er fine å bruke som et kart og huskelapp over hvor man har vært:

- Det er som en fin database for å se hvor man har vært. Kanskje jeg tenker «hva het den lille, gode sushirestauranten i East Village?». Da kan jeg gå tilbake og se.

Siden hun selv jobber i teknologibransjen, er det nærmest en yrkesskade å sjekke ut nye produkter og tjenester før de fleste har hørt om dem. Det siste halvåret har «alle» skrevet om og snakket om lokaliseringstjenestene, men som tallene fra Forrester viser, er det relativt få som bruker dem.

- Hvis alle vennene mine brukte det, ville jeg brukt det mer aktivt selv. Det går fortsatt mest i epost og sms, sier Rahm.

Fortsatt mest hype
Selv bruker hun mest Facebook og Twitter, men der er ikke bruken hennes slik den pleide å være, fordi det har blitt for populært.

- Nettverket mitt på Facebook ble for stort. Når venners foreldre og selv bestemoren min på snart 80 er der, blir det til at jeg ikke skriver kommentarer til andre eller sier det jeg har lyst til, fordi jeg ikke vil dele alt med alle.

Facebook lanserte Places for få uker siden, men det har hun ikke testet ut ennå. Ikke har hun tenkt å gjøre det heller.

- Jeg har aldri brukt Places, og jeg vil ikke at 650 stykker i nettverket mitt skal se hvor jeg er til enhver tid.

Selvom Foursquare og Gowalla er nisjaktører, er det mest sannsynlig Facebook med sine 500 millioner brukere som vil definere om dette er tjenster som alle vil benytte seg av, eller om det passer best for unge folk i urbane områder.

- Potensialet for lokaliseringstjenester matcher ikke hypen, konkluderer Forrester.

- Ennå.

Rahm er enig i den konklusjonen.

- Jeg tror ikke det forsvinner. Det blir kanskje litt mindre hype om det etterhvert, men det er nok kommet for å bli, sier hun.

Les også: Facebook vil vite hvor du er (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.