Telenor kjemper for å overbevise investorene og markedet om at milliardinvesteringen i India ikke er selskapets dyreste bomskudd. Kritikken har haglet siden det for to år siden ble kjent at Telenor satset tungt i det indiske markedet via mobilselskapet Unitech Wireless.

- Vi har fått nest flest nye kunder i kvartalet uten å minste omsetning per kunde, sa konsernsjef Jon Fredrik Baksaas om utviklingen i India på dagens kvartalspresentasjon.

Et fremskritt. Siden lanseringen av Uninor i det indiske markedet på slutten av 2009 har selskapet bygget opp en kundebase på 7,9 millioner aktive brukere hvorav fire millioner har kommet i siste kvartal, og mesteparten de siste to månedene.

Bigami satt i system
Selskapet tilskriver veksten at det er satt i verk tiltak som bidrar til å gjøre kundene mer lojale. Mobiltelefoner i India har nemlig plass til to simkort, og kundene kan bytte operatør uten å skru av mobilen. Folk vet hva som er billigst for ulik bruk, og er notorisk utro mot mobilselskapene.

Telenors løsning for å bli den foretrukne operatøren er å gi kundene rabatt for alle samtaler de tar imot i Uninors nett. Denne rabatten tikker stadig oppover på kundene skjerm, slik at de til enhver tid kan lese av hvor mye de sparer på å være tilkoblet via Telenors Uninor. I tillegg får kundene en melding hvert døgn om hvor mye rabatt de har opparbeidet siste døgn.

Systemet ble først lansert i Bangladesh, et land Telenor har gjort stor suksess, før det også ble tatt i bruk i India. Pål Kvalheim, konserndirektør for kommunikasjon i Telenor, mener rabattlinjen på skjermen kan ha bidratt til den siste tidens økning i antall aktive brukere.

I fremtiden håper Telenor at kundene vil la seg trekke opp av at de har et moderne nett og derfor har langt færre brudd i samtalene enn det de historisk er vant til.

Andre tiltak Telenor gjør for å få opp trafikken er å sende ut rabattmeldinger til kunder som befinner seg i områder som akkurat der og da har liten trafikk. Alt skal bidra til å knytte kundene stadig sterkere opp til Telenor og sørge for økt omsetning fra hver enkelt kunde.

Les også: Baksaas har en India-plan

- Vi har fortsatt stor tro på den langsiktige trenden i det indiske markedet, sier Kvalheim som sammenligner det med den bratte økonomisk veksten Kina har hatt de siste ti årene.

Kan forandre spillereglene
I tillegg til skepsis fra finansmarkedet utfordres Telenors Uninor av at de indiske myndighetene vurderer å gjøre forandringer i rammebetingelsene for mobiloperatørene. Ingen vedtak er fattet ennå, men Telenor er skeptisk til deler av forslaget som ligger på bordet.

- Om det blir endringer som får tilbakevirkende kraft, er vi veldig negative til det. Vi vil følge opp dette og diskutere med andre i industrien, sa konsernsjef Baksaas på presentasjonen.

Telenor tror ikke at det foreliggende forslaget til endringer vil gå gjennom, men så langt er det usikkert hva konsekvensene vil bli.

Oppfyllelsen av to punkter i den opprinnelige lisensavtalen er dessuten særdeles viktig for Telenor. Det ene er å få komme igang i New Dehli. Det er et viktig område for Uninor, både fordi det er folkerikt og fordi det er viktig å ha tilstedeværelse der, forklarer Kvalheim.

- Det var ikke helt tydelig i avtalen når vi skulle få tilgang og vi visste at det ville ta tid, men nå synes vi det er på høy tid, sier han.

Dessuten har man blitt lovet at man skal få tildelt mer kapasitet når man når visse nivåer, og for Telenor er det viktig at dette løftet holdes.

Les også: Bunnsolid fra Telenor

Telenor skvises på hjemmebane (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.