Yr.no er kanskje det beste eksempelet på offentlig informasjon som er tilrettelagt av en tredjepart (NRK) og tilbud befolkningen som en tjeneste.

Nå skal all offentlig informasjon som kan ha nytteverdi tilgjengeliggjøres på samme måte som Meteorologisk Institutts værdata er tilgjengelig for Yr.no.

- Nå finnes det ingen unnskyldning lenger, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud til Dagens Næringsliv.

EU har regnet seg frem til at det er et potensielt marked på 200 milliarder kroner i å utvikle slike tjenester. De offentlige dataene ligger der allerede, det er bare å gjøre nytte av dem.

- I dag finnes det nett-tjenester og mobile applikasjoner som viser alt fra værmeldinger, flytider og hvor nærmeste idrettsplass er. Disse tjenestene er ofte utviklet av eksterne aktører på basis av informasjon som det offentlige har brukt mange penger på. Å legge ut rådata vil åpne for nye innovative tjenester for publikum, sier Rigmor Aasrud.

I TV2 har man savnet muligheten til å bruke slike data til å lage tjenester. Og man har irritert seg over at NRK har hatt tilgang til for eksempel værdata uten at andre har fått det .

- Dette har vært en lang og hard kamp. Nå ser det endelig ut til at vi har lykkes. Vi har opplevd at statlige institusjoner har funnet sammen for å hindre fri konkurranse om å bygge opp salgbare produkter, sier konserndirektør Rune Indrøy i TV2 til Dagens Næringsliv.

Støtte i næringslivet
- Dette er veldig bra. Vi snakker om informasjon som i utgangspunktet er gratis, men som noen så kan legge noe smart på toppen av, sier administrerende direktør Paul Chaffey i NHO-organisasjonen Abelia.

Han tror også Norge er et land med stort potensial for å skape verdier gjennom slike tjenester.

- Det er noe med digitalisering. Ting tar lett andre veier enn man har trodd på forhånd. Ingen kunne spådd at yr.no kunne bli så stort. At vi her snakker om milliardbeløp er det ikke tvil om, sier Chaffey.

IKT Norge er også positive.

- I tillegg kommer innovasjon som ikke kan måles i kroner. Tilgjengelige rådata er en forutsetning for at norske bedrifter får sjansen til å bygge kompetanse og lykkes med å eksportere teknologi. Uten rådata må man kjøpe, da ender man akterutseilt, sier direktør for teknologi og nye medier Torgeir Waterhouse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.