For første gang i internetts historie sank mengden spam, eller uønsket epost, i 2010, viser Ciscos årlige sikkerhetsrapport. Utviklingen av bedre antispam-teknologi trekkes frem som en forkl#229. Dette gjør at de nettkriminelle leter etter stadig nye arenaer for å fange ofre i sitt nett.

Mens kjeltringene tidligere i hovedsak lokket til seg naive folk gjennom å sende dem eposter, er nå mye av aktiviteten flyttet over til sosial medier som Facebook, skriver Cisco i en pressemelding.

Misbruker folks natur
- Brukere av sosiale nettverk har høy tillit til at den informasjonen de får fra andre aktører i nettverket er riktig. Ved å utnytte denne tilliten, og ved å spille på menneskelige følelser, er brukerne av sosiale medier blitt et lett bytte for utspekulerte svindlere, sier Christian Nordve, som er sikkerhetssjef i Cisco Norge, i en pressemelding.

En vanlig fremgangsmåte er å lure brukerne til å tro at de får se et sjokkerende bilde eller lese en spennende nyhet hvis de liker en bestemt Facebook-side. Men det som skjer når personen klikker på knappen, er at kriminelle får tilgang til å sende meldinger med linker som kan inneholde virus.

Cisco mener brukere av sosial medier kan sikre seg mot svindel om de kjenner til de syv "dødelige" syndene:

Sex-appell: Spammere spiller på sex ved å utgi seg for å være en sexy kvinne eller mann. Husk: En ukjent person som flørter med det på Faceboook kan ha alt annet enn romantiske hensikter.

Grådighet: Hvis noe er for godt til å være sant, såer det oftest slik. Du bør for eksempel ikke takke ja til et tilbud om en gratis Ipad på Facebook.

Forfengelighet: Spammere vil prøve å lure deg til å tro at du er spesielt utvalgt, som at du er vinner av en fantastisk premie.

Tillit: Spammere utgir seg for å være en person eller selskap som du stoler på. Brukere av sosiale medier bør ikke være naive med tanke på hvem de deler privat informasjon med.

Dovenskap: Spammere utnytter at folk er late. Brukere klikker lett på en lenke i en epost som visstnok skal komme fra banken deres, i stedet for å ringe banken eller gå til nettsiden til banken for å sjekke at eposten faktisk er fra banken de er kunde hos.

Medfølelse: Spammere spiller på folks ønske om å hjelpe andre. Mange ble lurt da en Facebook-gruppe lot som de samelt inn penger til ofrene for jordskjelvet på Haiti.

Det haster!: Hvis du får en hasteforespørsel om at du må skynde deg å sende innloggingsdetaljene dine, bør en varsellampe lyse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.