The Huffington Post ble lansert i mai 2005 og har blitt en enorm suksess for gründerne. Siden den spede begynnelsen har nettavisen vokst til 25 millioner unike brukere i desember 2010. Dermed er den falmede storheten AOL villig til å bla opp 315 millioner dollar for å sikre seg vekstmaskinen, skriver The Wall Street Journal mandag morgen. Dette tilsvarer 1,8 milliarder kroner, og 300 millioner dollar blir betalt kontant, mens resten blir utstedt i aksjer.

AOL, eller America Online, som selskapet tidligere var kjent som, har opplevd krympende omsetning det siste tiåret. Nå håper konsernsjef Tim Armstrong at oppkjøpet av Huffington Post vil bidra til å øke reklameomsetningen.

Rask vekst
Huffington Post historie er imoponerende og avisen regnes som den største suksessen innen amerikanske nettaviser på 2000-tallet. Gründerne startet med en investering på en million dollar og gikk med overskudd for første gang i 2010. Nettavisen forventer å omsette for 60 millioner dollar i 2011 etter å ha nådd en omsetning på 31 millioner dollar sist år, sier kilder til New York Times.

Som en følge av oppkjøpet danner AOL Huffington Post Media Group, som skal ledes av Arianna Huffington, nettavisens ansikt utad. Huffington Post Media Group vil i tillegg til nettavisen Huffington Post også få ansvaret for AOLs nasjonale, lokale og finansielle nyhetsenheter.

Venstrevridd
The Huffington Post regnes som en liberal, delvis venstreorientert nettavis, og en motsats til republikanernes The Drudge Report. Enkelte observatører mener AOLs nøytrale politiske linje kan bli kompromitert som en følge av oppkjøpet. Men Arianna Hufftington, sier hennes politikk ikke vil ha noe å si får hvordan hun kommer til å drive AOLs nye mediaenhet.

Mange mener Huffington Posts enorme suksess i stor grad skyldes lesernes bidrag. De deltar aktivt i debatten under de publiserte sakene og bruker Twitter og Facebook for å lenke opp til nettavisens saker. Det forventes at AOLs øvrige nettmedier i fremtiden vil gi samme muligheter for å inkludere leserne.

Trenger et oppsving
AOL har lenge lett etter måter å få nye inntekter på, siden deres oppringte internett-tjeneste stadig krymper.

- Dette er et uttrykk for at selskapet investerer, og i dette tilfellet gjør en modig investering som passer som hånd i hanske for vår strategi, sa AOLs toppsjef Tim Armstrong i et intervju natt til mandag.

- Jeg tror dette kommer til å være en situasjon der én pluss én blir 11, la han til.

Oppkjøpet kommer i kjølvannet av samtaler som har vart under én måned. Huffington og Armstrom ble kjent etter at de ble kjent på en mediakonferanse i november. Møtet skal ha resultert i at de oppdaget at de har sammenfallende visjoner.

Selv norske politikere har brukt Huffington Post for å komme til orde.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.