- Det er nesten enklere for brukerne enn å lage en Facebook-konto, sier Ove Vik, administrerende direktør i Erate.

I gamledager, på 90-tallet, måtte nye mobiloperatører gjennom allverdens prøvelser. Det krevdes søknadsrunder, tunge investinger og graving og skruing før en aktør kunne slippe kundene til. Siden har det blitt langt enklere, da selskaper som Chess og Sense slapp til uten nett - og nå senkes barrieren enda ett hakk.

Selv privatpersoner kan i prinsippet bli mobiloperatører.

Usynlig fabrikk
Erate har spesialisert seg på å gjøre det svært enkelt å lansere tjenester, og bare i første kvartal sendte de fem nye selskaper ut i markedet med tilbud om mobilt bredbånd. For hele året er målet 14 nye mobiloperatører, og forrige uke lanserte en skikkelig storkunde sine tjenester, selveste Get.

Selskapet tilbyr alt fra en begrenset tjeneste til en fullstedig pakkeløsning.

- Kundene kan komme med bare logo og form og farge, så lager vi nettsiden og gjør alt annet, eller det kan legges inn i deres eksisterende nettbutikk, sier Wik.

Han forteller at selskapet startet i 2005 med å lage faktureringssystemene til en tysk versjon av Smartclub. Siden har de blant annet skaffet seg videresalgsavtaler med Telenor, Netcom og etter hvert Network Norway. Erates kunder kan tre inn i deres ferdigforhandlede volumavtaler, og hvis de ønsker kan Erate ta seg av alt annet enn markedsføring av salg, inkludert fakturering og kundestøtte. Dette gjør de innen flere bransjer, men for tiden er det mobilt internett som vokser klart mest.

For brukerne av tjenestene vil ikke Erates navn dukke opp noe sted – de er en ”usynlig fabrikk”, og på alle fakturaer og annen informasjon vil deres kunders navn stå alene.

Lønnsom ned til 500 kunder?
I Gets tilfelle var det full integrasjon mot deres egne systemer som avgjorde valget, og selskapet gjør mer av jobben selv enn andre Erate-kunder. Her skal kundene inn i Gets systemer.

- Vi har vært i kontakt med alle operatørene, men Erate har vært best på fleksibilitet, integrasjon og pris, sier Øyvind Husby, informasjonsdirektør i Get til Dagensit.no.

Mobilt bredbånd er i vinden for tiden, og særlig kraftbransjen har ønsket å utvide sine bredbåndstilbud til mobil. Men kundene kan være hvem som helst med en kundebase eller et merkenavn de kan bruke til å selge – eller bare lykkejegere som mener de har et godt salgskonsept, forteller Vik.

- Vi kan håndtere kundemasser helt ned i 500, og mindre - men da er det begrenset lønnsomhet, sier han og forteller at han tidligere jobbet i Sense, der de trengte flere titusener kunder for å gå rundt.

Lønnsomheten vil uansett avhenge av prisene man setter – for prisplanene velger kundene selv. Dessuten kan markedsføringsutgifter fort ødelegge for lønnsomheten i et marked med mange aktører.

Network Norway presenterte for øvrig svært liknende planer for flere år siden, men det er ennå ikke lansert, bekrefter direktør for samfunnskontakt Tom Guldberg. Erate er dermed trolig de eneste som tilbyr en så nært ferdig tjeneste for selskaper som ønsker å tilby mobiltelefoni.

Les mer om planene - fra 2006: Alt klart for VIF og RBK-mobilen

- Veldig mange
Fremover kan det altså dukke opp en del mindre aktører med mobilt bredbånd, og kanskje noen som ellers ikke forbindes med televirksomhet. Vik forteller at de har vært i kontakt med minst en fotballklubb, men foreløpig ikke har noen kontrakter med sportsklubber.

Skulle det dukke opp 14 nye operatører innen utgangen av året vil det virkelig synes på statistikken til Post- og teletilsynet, forteller Informasjonsdirektør Elisabeth Sørbøe Aarsæther.

- Det er ikke så mange nye i året og på mobil har det vært nedgang i antall operatører, sier hun.

Post- og teletilsynet har tidligere påpekt at det er mange tilbydere for en liten befolkning i Norge, men tilskudd kan være bra, mener Aarsæther.

- Hvis det kommer 14 nye vil det være en veldig stor økning. Det interessante er om det vil oppleves som at tilbudene øker valgmulighetene for kundene, sier hun, og håper dette kan fyre opp under priskonkurransen.

Les også:
<b>Telenor krever innsyn i konkurrentenes utbygging</b>
<b>Telenor truer med mobilstopp i distriktene </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.