Groupon ble medlemmer av klubben i april 2010, Twitter allerede i september 2009 og Facebook verdsettes av noen til 100 milliarder dollar. Men har du hørt om selskaper som Airbnb, Quora Square, Pandora Media, Zwillow eller Gilt Group?

Felles for disse og mange andre nettrelaterte selskaper er at de er eller har vært medlemmer av milliard-dollarklubben den siste tiden – kursene svinger fort. Folk har kjøpt aksjer til priser som verdsetter dem til 1.000.000.000 dollar – eller mye mer.

- Alle disse gale børsnoteringene – selskaper du aldri engang har hørt om – de er selskapene investorene vil ha, sier en kommentator på Wall Street Journals nett-tv.

Les også: Har sluppet inn 1,6 millioner fremmede

Gamlinger som Google
Teknologiaksjer som tilsynelatende løsrives fra tyngdekraften er intet nytt. Det skjedde også i perioden frem til april 2000. Det spesielle nå er at disse selskapene synes løsrevet fra både resten av USA og teknologiske ”oldinger” som Google og Apple.

- Går du tilbake til ”old school” teknologiselskaper – det er litt rart å si det om Google og Apple – så har de ligget etter markedet, sa Steve Russlillo i Dow Jones Newswires nylig til On Wsj.com.

Dette har også SEB- analytiker Peder Strand merket seg.

- Teknologiaksjene på S&P 500-indeksen er priset på et nivå som legger til grunn at sektoren aldri skal vokse. Hvis den ligger i stabilt sideleie heretter, da er dette grei prising. Det er ikke akkurat aggressivt, sier han.

Dette baserer han på en utregning av driftsresultat og pris på aksjene (PE) justert for selskapenes kontantbeholdning – med andre ord er det kun verdien på virksomheten som vurderes.

Strand påpeker at teknologiaksjene er priset til 8,8 ganger driftsresultat, mens hele S&P er priset til 10,3 ganger resultat. Trekker man fra it-sektoren blir S&P-snittet 10,6 altså solid over it-selskapene.

Det skal være første gang siden 1982 at dette har skjedd, ifølge Wall Street Journal.

Unge slentrende menn i dress
Det er unge menn som har hovedrollen nå om dagen, fra skuespiller og investor Ashton Kutcher til Aibnbs Brian Chesky, Jack Dorsey i Square og 30 åringen som leder Groupon, den slentrende og sleivete Andrew Mason.

De har startet selskaper som vokser i superfart, og ansetter over en lav sko. Mange påpeker at selskapene har kommet noe lenger enn i dotcom- tiden før de når de helt store høydene, og noen av selskapene, som Zynga, er lønnsomme. Andre, som Groupon, taper penger så det synger, og milliardverdier nås nå stadig oftere av selskaper som er startet for 2-3 år siden.

En bedre forkl#229 er kanskje at teknologien, betalingstjenester, bredbånd og brukerne nå er langt mer moden enn under dotcom-tiden. En god ide kan dermed komme til ”dekket bord” og nå hele verden på rekordtid.

Uansett - ungdommene har alles oppmerksomhet, ikke minst fondet Andreesen Horrowitz, som får æren av å ha dratt opp verdien på mange av de største i den nye generasjonen. Tidligere i sommer slo de til igjen, da de dro Airbnb opp i en verdi på 1 milliard dollar gjennom en emisjon der det ble hentet 100 millioner dollar. Selskapet er tre år gammelt og startet med en enkel ide: Å leie ut billig sengeplass i private hjem.

Vil det vare?
Mange argumenterer for at man ikke er inne i en ny boble, fordi veksten er så ekstrem. Men det er også tegn som tyder på det motsatte. Flere av selskapene er utsatt for intens konkurranse, ikke minst Groupon, som allerede skal ha mistet halvparten av hjemmemarkedet USA til kopiselskaper. Også her hjemme finnes det en mengde kloner av Groupon, som, lever av å tilby kuponger til sterkt rabatterte varer og tjenester. Det har dessuten kommet tegn på stagnasjon hos noen av de eldre eller største selskapene, de over tre år.

Groupon kaller sitt konsept for kollektivkjøp, noe som også ble forsøkt under dotcomtiden med selskaper som Letsbuyit og Coshopping. Groupon endret konseptet, og vil verdseattes til 20-25 milliarder dollar når de går på børs, hvis alt går etter planen. Selskapet ble startet i 2008. Det samme ble Airbnb og Spotify, som alle er med i milliardklubben, mens Square ble ”født” i 2009. Prisen er allikevel godt voksen.

Les også: Har sluppet inn 1,6 millioner fremmede (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.