De er konger på internett, og kan virke utilnærmelige for vanlige dødelige selskaper. De jobber for at alle andre skal gå i bane rundt deres sentrum på internett, og gevinstene er enorme for vinnerne.

Les også på Dagens IT i dag: konger på internett konger på internett

- Vinneren tar alt i nettverksøkonomien. Jo flere som bruker en nettjeneste, jo vanskeligere er det å konkurrere med dem, sier Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet.

I en slik bransje skulle man kanskje tro at et lite knippe selskaper tidlig ville ta føringen, og deretter bare øke ledelsen. Men slik er det ikke.

For hvis sjekker historien finner man overraskende mange tidligere konger av internett på skraphaugen.



Er det noen som husker Myspace? Eller at portaler som Yahoo og norske Sol regjerte internett og ble sett på som selve knutepunktene som ville styre alt? At AOL var truende, Altavista og Friendster giganter, og at Netscape og Compuserve dominerte nettet?

De var alle gigantiske, tilsynelatende skapt for verdensdominans, men gang på gang har spillereglene blitt endret, og utfallet har ofte vært usedvanlig brutalt.

Skremmende raskt ned fra toppen
Få vet hvor fort nedturen kan komme bedre enn Rune Røsten.

- De var helt suverent størst og mer eller mindre alene i markedet, sier Røsten, som nå jobber med investeringer i Schibsted Vekst.

Tjenesten han snakker om het Spraydate, Norges første store sosiale nettverk på nett. Røsten og Dagbladet mente Spraydate var sårbare og lagde Blink. Dette ble en vanvittig suksess, og gjorde Dagbladet til landets klart største nettsted, målt i antall sidevisninger.

Men suksessen skulle ikke vare.

VG fikk etter hvert med seg hovedutvikleren bak Blink – og han lagde VGs Nettby. På et blunk var Blink historie – alle brukerne flyttet seg til VG.

Røsten sluttet etter hvert i Dagbladet og begynte i VG. Der fikk han oppleve det samme igjen, da Nettby ble slukt av en enda større fisk – Facebook.

- Vi hadde en hypotese om at det kunne falle, for det samme hadde skjedd i Sverige og Danmark og med Blink. Men hadde ikke tenkt oss hvor fort det kunne gå, sier han.

Alle forsøk på å svare var fånyttes.

- Å snu en slik trend er nesten umulig, sier han.

Som en fest der de hippe går
Men hva var det som egentlig skjedde? Røsten mener sosiale nettverk kan beskrives som utesteder eller fester.

  - Dynamikken er som å drive et utested. Man må ha en hyggelig vertinne som ønsker de første velkommen og sørger for at tonen er riktig. Det er viktig at de første folkene er riktige, da vil flere komme. Når festen er blitt veldig stor, og det er blitt umulig å komme frem til baren, og de ukule folkene er der, så stikker de kuleste. Da er det nesten umulig å si ”bli igjen her”, sier Røsten.

Store verdier gikk tapt for VG og Dagbladet, men det bli smått i forhold til Facebook, som av noen verdsettes til 100 milliarder dollar.

- Kan det samme skje med Facebook?

- Det som taler for er at det er et sosialt nettverk med mye av den samme dynamikken, sier Røsten.

Han tror Facebook vil falle svært fort hvis det først går nedover, men har tro på at de er mer robuste, mye fordi de har fått folk til å bruke sine ekte navn. Folk blir da mer knyttet til tjenesten enn på Nettby og Blink der folk hadde kallenavn som "Nils_38".

Kan bli infrastruktur
Tennøe påpeker at folk ”investerer” stadig mer i Facebook - både i kontakter, bilder og ikke minst bruker-identiteten. Den brukes til å logge inn på stadig flere nettsteder som samarbeider med Facebook. Facebook flettes inn over alt og kan bli som en del av infrastrukturen på internett, sier han.

- Microsoft har hatt enormt nytte av en slik nettverkseffekt på pc-programvare. Jo flere som bruker dem jo vanskeligere er det å konkurrere med dem, sier han.

En infrastruktur er som kjent vanskeligere å bytte ut - man skifter lett bil, men ikke bygger ikke en ny vei over natten.

Tar med pikkpakket og drar
Nettveteran Gisle Hannemyr ved Universitetet i Oslo er mer skeptisk til Facebook.

- Verdien i Facebook ligger i veldig sterk grad i brukerne. De er ikke kunder – de ér produktet, og i det øyeblikket noe annet er hippere tar de med pikkpakket sitt og går et annet sted. De må jobbe hardt for å holde på det, sier han.

Også Røsten og Tennøe mener ting kan endre seg fort.

- Lysten til å prøve nye ting er veldig stor. Festfasen rekrutterer man lett gjennom nettet – alle er med på den nye hypen. Spørsmålet er om det er så bra at man ikke gidder å bruke Facebook lenger, sier Røsten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.