I går meldte DN at Ventelo begjærer Idar Vollviks mobilselskap konkurs. Ludo har leid mobilnett av Ventelo, som har slitt med å få betaling for leien.

Les saken: Ludo begjært konkurs

Vollvik slo hard tilbake, og hevdet at det var tvert imot - at det var Ventelo som skyldte Ludo Mobil penger.

Les saken: Vollvik slår tilbake: - Vi gir oss ikke uten kamp

Ventelo har varslet Post- og teletilsynet (PT) at selskapet vil stenge Ludo mobil ute fra deres nett på grunn av en økonomisk konflikt mellom selskapene. Kundene i Ludo må derfor kjøpe abonnement i et annet selskap, og dette haster, skriver tilsynet i melding.

- Svært kort tid på seg
Kunder som står i fare for å miste telefonforbindelsen, skal ha varsel minst en måned før det skjer. PT kan ikke se at Ludo har fulgt regelverket og varslet sine kunder i tide om at de kan bli stående uten mobilforbindelse fra fredag 3. februar.

Kundene har dermed svært kort tid på seg til å finne nytt mobilselskap og abonnement.

I Norge kan kunder velge om de vil ta med seg sitt eksisterende telefonnummer når de bytter selskap, eller etablere et nytt nummer i det nye kundeforholdet.

Hvis man vil ta med seg nummeret (portering), skal operasjonen normalt ikke ta lenger tid enn fem virkedager. Dette vil si at tiden er knapp for kunder som vil ha med seg sitt ”Ludo-nummer” videre til et annet mobilselskap.

Hvis man velger å etablere nytt nummer, kan abonnementet være aktivt straks man mottar nytt SMI-kort, enten i butikk eller via post.

- Bra at kundene nå får nye avtaler på plass
PT har registrert at flere mobilselskap gir uttrykk for at de kan ta imot nye kunder som vil beholde sitt gamle nummer, raskere enn normalt.

- Dette viser at mange kunder vil rekke å få seg ny mobilleverandør før Ludo eventuelt stenges ned fredag 3. februar. Det er positivt at disse kundene nå blir kjent med tilbud fra flere leverandører, og dermed kan velge blant de mange mobilselskapene vi har i Norge, sier direktør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet.

- I dag vil de færreste ønske å være lenge uten mobilabonnement, og derfor er det bra at kundene nå får nye avtaler på plass så fort det lar seg gjøre, sier Olsen.

Ludo-kundene kan også velge å bli kunde direkte i Ventelo, som har leid linjer til Ludo. Et slikt bytte krever ikke at kunden må ha nytt SIM-kort.

Både den som skal flytte et nummer eller etablere et nytt, må være juridisk eier av abonnementet og over 18 år.

Les også:
Vollvik: - Jeg er meget vred
- Ser ikke bort fra at vi kan gå inn med kapital

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.