Ludo Mobil og Idar Vollvik er i akutt tidsnød etter at Ventelo har varslet at de slutter å levere mobiltjenester til selskapet 3. februar.

Kundene risikerer dermed å miste forbindelsen, og Post- og teletilsynet har gått ut og oppfordret folk til å bytte operatør nå. Det tar nemlig noen dager å flytte mobilnumre over til en ny operatør.

Les også: - Ludo-kundene har svært kort tid på seg

Tre strategier er omtalt av Vollvik eller kretsen rundt ham.

  • Han kan få en ny leverandør for sine kunder
  • Han kan betale Ventelo nok til at de fortsetter leveransen inntil videre
  • Hvis alt går galt, kan han gjøre alvor av truslene om å saksøke Ventelo i ettertid.

Det som er helt klart er at det haster, for verdiene renner fort ut av selskapet. Flere mobilselskaper forteller nå om pågang fra bekymrede Ludo-kunder, og det spørs hvor mange av de 34.000 kundene som vil være igjen om noen få dager.

For å vinne tid og berolige kundene har Ludo nå gått rettens vei for å hindre Ventelo å stoppe leveransen. Les mer: Vollvik går rettens vei for å stoppe Ludo-stenging

Les også: Ludo begjært konkurs

Fortsatt "summetone"?
Vollvik lover på Facebook at kundene ikke skal miste ”summetonen”. Spørsmålet er hvordan dette skal ordnes. Vollvik oppgir til E24 at han er i samtaler med alternative leverandører, men han er tilsynelatende for sent ute.

- Det er ikke teknisk mulig å ta over en operatør innen neste fredag. Våre folk sier at det tar seks til åtte uker. På lang sikt vil det teknisk være mulig, men ikke i det tidsrommet, sier kommunikasjonsdirektør i Netcom, Øyvind Vederhus.

Han tror også det kan være juridiske komplikasjoner knyttet til fordringer mot Ludo og konkursbegjæring som Ventelo har reist mot selskapet.

- De lever altså uansett på Ventelos nåde?

- Det er nok korrekt, sier Vederhus.

Ved siden av Ventelo er det fire eller fem operatører som trolig kan ta over leveransene til Ludos kunder. Det er Telenor, Netcom, Tele2, TDC og muligens Lyca Mobil.

Penger i vente
Investor Kristian A. Adolfsen melder i dag at han nok en gang vurderer å komme Vollvik til unnsetning. Sammen med sin bror har han også tidligere hjulpet Vollvik i nød.

- Forrige gang brukte jeg veldig mye tid og penger på å hjelpe Vollvik. Nå bruker jeg ikke så mye tid, men jeg ser ikke bort fra at vi kan gå inn med kapital for å få en løsning, sier Kristian A. Adolfsen til E24.

Han vil imidlertid ikke gå inn med penger før Ludo har skaffet seg en leverandør av mobilnett, og kommet til en ordning med Ventelo.

Mulig å forlenge?
Konsernsjef i Ventelo Stig Herbern er i dag på åpning av et nytt bygg i Kristiansand. Det er også kommunikasjonssjef Heidi Egede-Nissen.

- Det er ukjent for meg, sier hun om løftet om penger til Vollvik, sier hun til DN.no.

- Er fristen for stenging av tjenesten neste fredag endelig?

- Det er endelig, det var en forlengelse av den opprinnelige fristen fordi Ludo ikke har varslet kundene, og de skal få en sjanse til å skifte operatør. Vi taper penger på dette for hver dag som går, sier hun.

På spørsmål om hva som skjer hvis det dukker opp penger må hun spørre sjefen.

- Det er en beslutning vi tar når vi ser realiteten, sier konsernsjef Stig Herbern, via Egede-Nissen.

Kunne stengt for halvt år siden
Egede-Nissen sier Ventelo allerede i fjor sommer varslet PT om at de ville stenge Ludos tilgang, på grunn av manglende betaling. De fikk tillatelse, men gjennomførte det ikke. De valgte istedenfor å si opp avtalen, som gikk ute 31.12.2011. Det er dette som nå er bakgrunnen for å avslutte leveransen, og ettersom avtalen er sagt opp har PT meldt pass.

- Vi har prøvd å få til en slik løsning før ved å vente på at Ludo mobil skulle få en ny avtale. Vi tilbød å fortsette å levere tjenestene til Ludo så de kunne komme i mål med en alternativ avtale, der man ved signering betalte inn deler av våre fordringer, sier hun.

Ventelo mener de har strukket seg langt.

- Men vi har ennå til gode å se at det kommer noe penger. Det har vært prøvd mange løsninger og vi føler vi har vært tålmodige og ønsket at han skulle få det til, sier hun.

Søksmål
Det tredje alternativet, som Vollvik har varslet, er et søksmål. De har allerede gått til søksmål for å vinne tid og hindre Ventelo å stoppe leveransen. Skulle alt gå galt har de også varslet at de i etterkant vil bygge en sak på det de mener er overfakturering fra Ventelo, samt hendelsesforløpet rundt varslingen om stenging.

- Vi er trygge på at han ikke kommer noen vei med det, det har ingen rot i virkeligheten. Det ble tatt opp med Post- og teletilsynet og vi fikk tilslutning der om at det var et betalingsmislighold det var snakk om, sier Egede-Nissen.

Les også: Vollvik: - Jeg er meget vred (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.