- Det begynte med mote og interiør, men de siste månedene har det åpnet seg veldig, sier Dagny Thurmann-Hoelseth, kreativ leder i Fargerike om nettstedet Pinterest.

Selv bruker hun det til jobb, og hun mener nettstedet har mange funksjoner.

- Hvis du skal på en reise eller gifte deg kan du samle "pinner" som har med mat, borddekorasjoner, kjoler og lokaler på en ekstremt enkel og oversiktlig måte, sier hun.

Tidenes raskest voksende
Feltet av sosiale medier har definitivt tetnet til, og mange har allerede Facebook, Twitter, Linkedin og Flickr-kontoer. Google har fått erfare at det er tøft å stake ut et eget territorium i dette landskapet, og Google+ har ikke tatt skikkelig av.

Men fra sidelinjen har et nytt fenomen vokst frem i rekortfart – tidenes raskest voksende nettsted i USA i følge Comscore. Pinterest passerte ti millioner amerikanere i januar, og hver av dem brukte omtrent 100 minutter på nettstedet i måneden. Nå er fenomenet på full fart inn i Europa.





- Pinterest.com er en fantastisk nykommer til de sosiale nettverkene. Kanskje aller mest fordi ideen er så genial, enkel og delikat og vakker, sier Astrid Valen-Utvik, som driver rådgiving innen sosiale medier.

Alt i bilder
Pinterest likner Twitter, fordi du velger hvem du skal følge, men der Twitter nesten utelukkende handler om tekst, er det kun bilder som kan festes til brukernes "oppslagstavler" på Pinterest.com.

- Det er som å gå rundt i et enormt kunstmuseum hvor man kan svømme i nostalgi, humor, vakre bilder og assosiative nettverk, sier Jonas Åstrøm, bruker av Pinterest.com, det nye store internettfenomenet.

Han mener det er en slags rendyrket versjon av ”like”-funksjonen på Facebook. Ved å installere et lite program i nettleseren er det ekstremt enkelt å ”pinne” en nettside.

- Pinterest er for meg en stor oppslagstavle eller scrapbook om du vil. Her kan jeg samle ting som jeg er interessert i, enten det er ting jeg ønsker meg, bilder jeg ønsker å ta vare på, dele med andre eller spare til en senere anledning, sier Erik Eskedal, som særlig er opptatt av å finne grafikk som viser utvikling innen sosiale medier.

Følg interesser - ikke folk
Der Pinterest virkelig skiller seg ut er rendyrket fokus på interesser. Man kan lage én tavle kun for kunstinteresser, og en annen for matoppskrifter eller for eksempel biler.

- Folk som vil følge meg, kan velge å følge alle mine tavler eller bare utvalgte eller bestemte tavler. Man får dermed akkurat det man er interessert i, sier Valen-Utvik.

Man kan med andre ord slippe unna med mindre støy, og mange brukere beskriver nettstedet som inspirerende og effektivt.

- Du får hjelp av alle de "pinterest'erne” du følger til å finne nye interessante nettsteder, bilder, oppskrifter og det du ellers måtte ha interesse for, sier "pinner" Beate Rødland, som beskriver det som en dugnad for folk med felles interesser.





Andre brukere
Pinterest skiller seg også kraftig ut når det gjelder brukerne og bruksområde. I USA har det vakt oppsikt at det er kjøpesterke unge voksne kvinner i innlandsstatene som har tatt det i bruk først, og interesser som ofte regnes som feminine har dominert nettstedet.

Etter hvert har mer maskuline interesser som biler kommet til, og Jonas Ålstrøm har for eksempel opprettet tavler for bøker, verdensrommet, byer, fornøyelsesparker, klassiske spill, musikk, reisemål, attraktive arbeidsplasser og søte dyr. Hver og en av disse kan du følge separat.

Se hele Jonas Åstrøms Pinterest-side her.

Støvsuger nettet etter farger
Fargerike en pioner blant norske bedriftsbrukere på Pinterest.com.

- Fargerikes posisjon handler om å være best på farger og nyanser. Vi finner bilder og kommenterer hvorfor fargene fungerer, Thurmann-Hoelseth i Fargerike.

Hun har vært aktiv på Pinterest i rundt fire måneder og forteller at Fargerike i tillegg til ”god fargebruk” har egne oppslagstavler på nettstedet for blant annet gulv, dører og enkeltfarger. Bildene skal være til inspirasjon for Fargerikes kunder, og kan kommer fra hele nettet, ofte via andre fargeinteresserte personers Pinterest-tavler.

Foreløpig er det kun andres bilder som er lagt på Fargerikes konto, men planen er å legge ut egne ting, i håp om god reklame.

- Kommersielle aktører kan laste opp egne bilder og oppnå god spredning. Det har vi ikke gjort ennå, men det kommer, sier Thurmann-Hoelseth.

I tospann med Facebook
Fargerike benytter seg dessuten av tett integrasjon med Facebook til å vise frem ”pins” og kommentarer der. Denne muligheten bør flere benytte, mener Astrid Valen-Utvik, som driver rådgiving innen sosiale medier for blant annet Fargerike.

- Jeg ser for meg at mange etter hvert vil bruke Pinterest som en felles idé- og inspirasjonsbank, sier hun.


sosiale medierteknologinegler



Erik Eskedals har her oversikt over grafikk om sosiale medier



Fargerike har en rekkke tavler om farger



Jonas Ålstrøm har tavler for bøker, verdensrommet, byer, fornøyelsesparker, klassiske spill, musikk, reisemål, attraktive arbeidsplasser og søte dyr. Se alle sammen her.







Lovlig?
Bildene på Pinterest.com er hentet fra andre nettsteder, og rettigheten til disse bildene er et diskusjonstema.

- Pinternest-bildene fungerer alltid som en lenke til siden bildet kommer fra, og generer flere klikk til disse sidene, påpeker Thurmann-Hoelseth.

Flere målinger tyder på at denne effekten faktisk er betydelig, og blant nettstedene som ”pinnes” oftest er Piccsy.com.

- All trafikk til Piccsy er god trafikk, sier Piccsy- gründer Daniel Eckler til Businessinsider.com.



Les også:
<b>Twitter passerer 500 millioner brukere</b>
<b>Facebook kaster seg inn i mobilapp-krigen </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.