I fem dager har Hazem Sayed ventet utenfor Apples butikk på Fifth Avenue i New York. Han er ikke engang først i køen.

Der står nemlig Greg Packer, som kom noen timer før Sayed og fikk satt campingstolen sin aller først på fortauskanten foran den gigantiske glassboksen som markerer nedgangen til New Yorks største Apple-butikk.

- Mange kommer og spør om jeg vil selge plassen min, men foreløpig har det ikke kommet noen tilbud som er gode nok, ler han da NTB møter ham natt til fredag, bare timer før butikken åpner salget av den splitter nye Ipad 3.

Status
Hva er det som får folk til å sitte ute i dagevis for å skaffe seg noe de like godt kunne bestilt på nettet og mottatt noen dager eller en uke senere?

- Det er status, det å være først ute med det aller siste og få misunnelige kommentarer fra vennene. Det tror jeg driver veldig mange her, sier Sayed.

- Dette er rett og slett noe man må ha i 2012, tilføyer Packer.

 

Plass nummer tre i køen er bare en tom stol med et skilt: «Selger plassen min, gi bud».

Sirkus
Påtakelig mange i køen er ikke interessert i Ipad 3 i det hele tatt, men er ute etter lettjente penger. For Apple har en tradisjon for – bevisst eller ikke – å gå tom for nye produkter kort tid etter lanseringen. Da øker etterspørselen i takt med de tomme butikkhyllene.

- Vi er åtte stykker som kjøper med oss to hver hjem til Russland. Der kan vi selge dem for tre til fire ganger mer enn det koster her i USA, forteller Darid fra Moskva, som sitter godt pakket inn i flere lag ulltepper.

Australske teknoentusiaster ble fredag de første som fikk kjøpt Apples nye utgave av nettbrettet Ipad. Derfra gikk lanseringssirkuset med sola mot Japan.

Definerer markedet
I Sydney sto hundrevis av mennesker i kø for å sikre seg en Ipad 3 på lanseringsdagen. Butikkene åpnet allerede ved midnatt natt til fredag.

Noen timer senere var det japanernes tur, og også i Tokyo stilte flere hundre mennesker seg i kø. Men køene var likevel kortere enn ved tidligere nylanseringer fra Apple.

Gisle Hannemyr, som er universitetslektor i informatikk ved Universitetet i Oslo, synes ikke det er rart at Apple får mer oppmerksomhet enn andre produsenter når nye produkter lanseres.

- Det er Apple som har definert markedet og som skaper milepæler, sier han til NTB.

Stigende kurs
Også i Singapore, Hongkong, og flere europeiske land kom Ipad3 i salg fredag.

Alt oppstusset rundt det nye nettbrettet førte til at kursen på Apple-aksjen for første gang passerte 600 dollar torsdag, skriver Reuters.

Så langt i år har Apple-aksjen steget rundt 50 prosent. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.