Natt til i går åpnet tilgangen for å sjekke selvangivelsen på Altinn. Det oppsto raskt køer for å komme inn for å sjekke selvangivelsen.

Og verre ble det:

For i går kveld var krisen et faktum hos Altinn, som er internettportalen for å levere elektroniske skjemaer til offentlige myndigheter.

Hele dagen hadde folk blitt sperret ute fordi tjenesten ikke tålte presset, men den egentlige katastrofen inntraff ikke før skatteopplysninger fra en mann ved navn ”Kenneth” ble tilgjengelig for flere andre personer som logget seg inn for å se eget skatteoppgjør.

Les saken: Kom rett inn i annens selvangivelse

- Vi har utelukket flere feilkilder, men årsaken har vi ennå ikke funnet, sier kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo i Brønnøysundregistrene, som eier Altinn.

 

Flys inn
Altinn ble stengt da feilen ble oppdaget, og skal ikke åpnes før den er funnet. Nå flys det inn hjelp fra USA.

- Vi er helt avhengig av å samarbeide med leverandørene og at de leverer. De jobber nå på spreng og henter inn ekspertise fra USA som skal bistå i arbeidet med å finne årsaken, sier Brønmo.

Løsningen er levert av Accenture, mens Basefarm står for driften. Og ifølge Brønmo har Brønnøysundregistrene hatt prosjektlederansvar for Altinn II-platformen som var klar i fjor.

Denne plattformen har det vært mye problemer med. Den tålte ikke presset da selvangivelsen skulle deles ut i fjor, noe som kom overraskende på Altinn. Siden har man jobbet med utbedringer i et år, men tilsynelatende er det svakheter i konstruksjonen som gjør at den ikke kan kjøre for full maskin.

Dette er blant annet dokumentert i en hemmelighetsstemplet rapport fra Veritas, som nylig ble lekket til Teknisk Ukeblad.

Hvem betaler
Regningen for utvikling og drift av Altinn II-løsningen kommer på rundt en milliard kroner, men disse problemene var neppe regnet med da dette budsjettet ble satt opp. Brønmo vil imidlertid ikke si hvem som får regningen.

- Er det Accenture som bærer hovedansvaret?

- Det kan jeg ikke kommentere. Nå skal vi fokusere på å finne feilen, sier Brønmo.

Hun sier Brønnøysundregistrene er ansvarlige for løsningen, og påpeker at leveransen av systemene er blitt godkjent. Men om det betyr at Accenture nå jobber på skattebetalernes eller egen regning vil hun ikke si.

Det vil heller ikke Accenture kommentere.

- Vi vil ikke snakke om ansvar nå. Vi fokuserer på å løse problemene, sier markeds- og kommunikasjonssjef Georg Huus i Accenture, som ikke vil si noe som helst om hvilket ansvar Accenture har, betaling etter problemene i fjor eller det tekniske knyttet til dagens problemer.

Ikke godt nok
Brønmo sier at Brønnøysundregistrene som eier må ta ansvaret for løsningen, og innrømmer at den ikke er god nok.

- Når løsningen har hendelser som i fjor og sikkerhetshendelser som nå, betyr det at den ikke er god nok. Så må vi sammen med leverandøren finne ut hva slags tiltak vi skal iverksette, sier hun.

Hun påpeker at Altinn har vært på luften i åtte år, og det har ikke vært slike hendelser før.

- Altinn II-plattformen har vært en utfordring for oss. Det er en mye mer komplisert løsning, sier hun.

Forståelse for frustrasjonen
Sammen med Brønnøysundregistrene som har ansvaret for Altinn, jobber Skattedirektoratet for fullt for å finne årsaken.

- Det er dessverre ennå ikke mulig å si noe om når Altinn kan åpnes igjen. For Skatteetaten er sikkerhet og personvern det aller viktigste Vi har stor forståelse for at stengningen oppleves frustrerende for alle dem som trenger tilgang til tjenester i Altinn, men løsningen kan ikke åpne før vi helt trygge på at feilen er funnet og rettet opp, sier fungerende skattedirektør Sven Rune Greni i en pressemelding.

Les også:
20 punkter som kutter skatten
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.