Facebook vil bli tatt opp til handel på den amerikanske teknologibørsen Nasdaq på fredag.

Torsdag kveld ble det kjent at aksjen blir priset til 38 dollar i emisjonen i forbindelse med børsnoteringen. Det verdsetter selskapet til 104 milliarder dollar, den høyeste verdsettelsen noensinne av et selskapet i forbindelse med en børsintroduksjon. Likevel er ikke Facebooks børsemisjon den største. Når selskapet henter inn 18,4 milliarder dollar i børsnoteringen blir det slått av Visa, som fikk inn nærmere 20 milliarder dollar da det gikk på børs i 2008, skriver The Wall Street Journal og viser til tall fra Dealogic.

- Også her hjemme merker man trykket, blant både profesjonelle og private investorer, sier daglig leder Anders Skar i Nordnet.

Lokker kunder
Interessen for børsnoteringen til det sosiale nettverket har vært overveldende, og boken skal allerede være full. Dager for noteringen meldte Bloomberg at kursintervallet ble øket til 34-38 dollar aksjen, fra opprinnelige 25-35 dollar.

 

Hos internettmegleren Nordnet merker de at den gigantiske børsnoteringen lokker en del nye kunder.

- Mange private sparere har tatt kontakt den siste tiden for å få mer informasjon og spurt hvordan de kan kjøpe aksjer i Facebook, sier Skar.

Tilbake til dot.com
Han advarer mot den høye verdivurderingen av selskapet.

- Facebook er definitivt et av verdens mest spennende teknologiselskaper, men prisen som settes på selskapet får minnene til å gå tilbake til dot.com-perioden og kræsjet vi hadde rundt 2002, sier Skar.

Uansett verdivurdering vil grunnlegger Mark Zuckerberg tjene godt på børsnoteringen. Zuckerberg eier 24 prosent av aksjene i Facebook. De mest optimistiske analysene melder om at selskapet verdsettes til 160 milliarder dollar, eller rundt 950 milliarder norske kroner.

En slik vurdering gjør Mark Zuckerberg god for mer enn 220 milliarder kroner.

Tviler på fremtidige inntekter
Facebook tjener penger på annonser. På verdensbasis tjener det sosiale nettverket, som nærmer seg en milliard brukere, rundt syv kroner per bruker.

Men allerede før børslanseringen sås det tvil om nettsamfunnets evne til å dra inn annonseinntekter i framtiden.

General Motors varslet onsdag at det vil slutte å annonsere på Facebook fordi konsernet ikke lenger tror slik annonsering påvirker brukernes valg av bil. Bilgigantens avgjørelse bidrar til at analytikere stiller spørsmål ved selskapets lønnsomhet på sikt.

Mener oppstyr er overdrevet
Børsanalytikeren Max Wolff mener ifølge nyhetsbyrået Reuters at oppstyret rundt Facebooks børsgang er overdrevet.

- Dette er mer et skuespill, en mediebegivenhet og en kulturell hendelse enn en vanlig børsnotering, sier han.

Tror folk kjøper likevel
Det kan Skar være enig i, men han tror likevel det er mange nordmenn som kommer til å kjøpe aksjen og bli deleier i Facebook.

- Fra et investorperspektiv er det hovedsakelig reklameinntektene man i dag er opptatt av. Hittil har de ikke utnyttet annonsepotensialet i mobilutgaven eller i sine apps. Det er lett å tenke seg et stort potensial dersom Facebook i større grad kan kommersialiseres med en så stor kundemasse. Skal du vurdere å investere i selskapet må du ta stilling til hva Facebook tjener i dag og hva du tror de kan tjene i fremtiden. Prisen på selskapet er veldig høy basert på hva de tjener i dag, sier Skar.

- Investorer bør ikke investere i noen aksje med mindre de har råd til å tape alt, sier økonomiprofessor Jay Ritter ved University og Florida til CNN Money.

- Med et selskap som Facebook, som er i stor vekst, er det et stort potensiale, men også en risiko for at selskapet ikke lever opp til forventningene, sier han.

Les også: Bilgigant gir Facebook annonsebekymring (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.