Forventningen var spent til bristepunktet da Facebook på fredag endelig skulle gå på børs, i en av tidenes største noteringer. Men da klokken slo 11 i New York skjedde det ingenting. Nasdaq hadde store problemer med å håndtere handelen.Og da showet startet etter flere forsinkelser, ble det en stor skuffelse.

Det første store mageplasket var altså et faktum før handelen kom i gang, men dette var småtterier mot det som skulle hende andre handelsdag. Facebook-aksjen falt mandag som en stein, og landet 11 prosent under emisjonskursen på 38 dollar.

Tirsdag fortsatte kursraset, og aksjen endte ned 8,9 prosent til 31 dollar. Aksjen er dermed etter kun to dager på børs 18,4 prosent under emisjonskursen.

- Garantistene rotet til dette totalt. Emisjonen skulle vært halvparten så stor, da ville kursen endt på 45 dollar, sier analytiker Michael Pachter i Wedbush Securities til Wall Street Journal.

Les også:

For mange aksjer
Morgan Stanley, som hadde hovedansvar for børsemisjonen, får også mye av kritikken for utviklingen. Like før emisjonen valgte de å øke antall aksjer som ble lagt ut for salg. Samtidig økte prisen per aksje fra det opprinnelige intervallet, som hadde en nedre grense på 28 dollar.

- Dette har vært en stor flopp, slår kommentator Steve Rusillo i Wall Street Journal fast.

Rusillo påpeker at aksjen nå er i det opprinnelige prisintervallet, og at denne situasjonen trolig kunne vært unngått hvis man ikke hadde skrudd opp prisen og antall aksjer.

- Morgan Stanley har fått et blått øye her, påpeker han.

Les også: <b>Facebook tryner på børsen</b>

Senket av egen bank
Nå kommer det dessuten rapporter om at Morgan Stanley selv har bidratt til å trekke ned forventningene. Midt under forberedelsene til emisjonen skal selskapets analytiker Scott Devitt ha nedgradert forventningene til Facebook, noe som beskrives som svært uvanlig i en slik situasjon.

Scott Sweet i analyseselskapet IPO Boutique forteller Reuters at hans største kunde endret strategi etter denne oppdateringen.

- De snudde emisjonsstrategien og shortet aksjer første dagen, sier han til nyhetsbyrået Reuters.

Videre ned?
Mange mener nå bankene og Facebook ble for grådige. Resultatet er en aksje der flere vil selge enn kjøpe, og nå er spørsmålet hvor ferden vil ende. Facebook-emisjonen var priset over 60 ganger forventet 2013-resultat for selskapet. Dette er svært høyt, og hovedsakelig basert på fremtidsutsikter. Dermed er det rom for store utslag i prisen.

- Når du starter en nedadgående trend kan det være vanskelig å snu med mindre det kommer en positiv overraskelse knyttet til selskapet, sier sjeføkonom John Lonski i Moody’s Capital Markets til den britiske avisen The Guardian.

Lonski mener mange har undervurdert risikoen i aksjen.

Emisjonskursen var 38 dollar, men mandag var kursen nede i 34 dollar, et fall på rundt 11 prosent. Tirsdag endte kursen på 31 dollar. Det er ikke noen selvfølge at den skal opp igjen med det første.

Analytiker Brian Wieseri Pivotal Research Group sier til The Guardian at 30 dollar kan være et greit prisnivå for aksjen, mens Henry Blodget i Businessinsider argumenterer for at en rimelig pris for Facebook kan være 16-24 dollar.

Han påpeker at Facebooks vekst har falt kraftig, og at det ikke er noen selvfølge at de kan øke veksten igjen. Han viser også til at aksjer som Apple og Google ser mer attraktive ut på svært mange områder.

Oppvask
Nasdaqs problemer med Facebook er trolig ikke over, for det var ikke bare forsinkelser som preget åpningsdagen. Det er kommet rapporter om folk som verken fikk lagt inn, slettet eller bekreftet ordre. Ifølge noen rapporter er det søksmål på gang mot Nasdaq, og de kan komme opp i mange titalls millioner dollar. Aksjer i Nasdaq falt da også fire prosent på fredag.

Nå spekuleres det dessuten i om Facebook-floppen kan få store følger for andre sosiale medier som er på børsen eller ønsker å bli notert.

Se video: Investorer går fra «like» til «dislike»:

For DNtv portal


Les også:

<b>Verdier for 100 mrd. dollar kan forsvinne "over natten"</b>

<b>Facebook tryner på børsen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.