Selveste Facebook skal være på jakt etter det norske nettleserselskapet Opera, og analytikerne synes enige om en ting – hvis det kommer et bud, så vil det trolig være saftig.

Facebook har nylig hentet inn 16 milliarder dollar, og har vist vilje til å betale godt. Ingen vil tjene mer på dette en gründeren Jon S. von Tetzchner- men han sitter ikke akkurat klar med champagnen for å feire et eventuelt salg.

-Hvis man forvalter verdiene riktig kan man få til fantastiske resultat. Man har mulighet til å bygge store ting i Opera selv, sier von Tetzchner.

Les også: Sikrer Facebook seg Opera?

Aksjonærenes valg
Von Tetzchner ledet selskapet til 2010, og trakk seg helt ut i juni 2011. Han sitter fremdeles på rundt 10 prosent av aksjene, nok til å blokkere en full overtagelse, hvis han skulle ønske det.

Men Von Tetzchner understreker at det er aksjonærene som bestemmer.

- Det er vanskelig å være alene hvis de andre aksjonærene skulle ønske å selge, sier han.

Les også: <b>Opera til himmels på Facebook-rykter</b>

Ville "kjøre hardere" mot milliard
Von Tetzchner ønsker imidlertid ikke salg, men heller ikke dagens Opera-strategi. Han mener dagens ledelse satser mer på avtaler med mobiloperatørene, mens han ønsket å bygge en størst mulig brukerbase, og gjøre Opera til en enda sterkere global merkevare. Uenigheten bidro til at han forlot selskapet, både som sjef og rådgiver.

- Jeg ønsket å kjøre hardere og ha større fokus på sluttbrukere. Det var flere som ønsket å kjøre saktere og etter hvert fungerte det ikke, sier von Tetzchner.

Von Tetzchners ambisjon har vært å bli en virkelig spiller blant de store, og skape et økosystem med partnere rundt Operas produkter, omtrent som Facebook, Apple, Microsoft og Google styrkes av sine partnersystemer. For å trekke til seg et slikt økosystem må man være svært stor, helst mye større enn dagens 270 millioner brukere.

- Målsetningen var 500 millioner brukere i 2013 og jeg mente det var et realistisk mål. Så burde man gått for milliarden, som Facebook. Jeg mener det er oppnåelig, sier von Tetzchner.

Facebook har i dag rundt 900 millioner brukere.

Von Tetzchner mener Opera hadde muligheten til å bli først ute eller blant de første med et fungerende økosystem for mobile tjenester. Og de har fortsatt en mulighet, hvis trykket økes, mener han.

Kommunikasjonssjef Pål Unanue-Zahl i Opera mener selskapet fortsatt har fokus på vekst.

- Vi har mer enn 250 millioner brukere og har vokst bra sier han, og bekrefter at selskapet har et uttalt mål om å runde 500 millioner, "på lang sikt".



Salg?
Men vil von Tetzchner selge hvis det kommer et bud fra Facebook, eller andre?

- Jeg tar bestemmelsen når det eventuelt kommer en slik situasjon, sier han.

Han forteller at det kom flere bud på selskapet før det gikk på børs, og enkelte interessenter har stilt spørsmål siden, uten at det har kommet mer konkrete tilbud. For noen år siden ble det imidlertid meldt i media at Microsoft hadde kjøpt Opera.

- Opera skulle vært kjøpt uten at børsen og aksjonærene var informert. Det var spesielt, sier von Tetzchner, som oppfattet at ryktet stammet fra en artikkel om at Microsoft burde kjøpe Opera – og at noen så skrev at de hadde gjort det.

Han mener ryktene nå er annerledes, men slett ikke sikre kilder til informasjon.

- Foreløpig er det spekulasjoner – Det kan være det bare er luft, sier han.

Les også: Sikrer Facebook seg Opera?

<b>Opera til himmels på Facebook-rykter</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.