- Nå er jo Norge er et rikt land, alle har mobiltelefoner og mange har nettbrett, og vi blir stadig mer vant til å bruke nettet. Vi blir rett og slett oppdratt i den digitale verden, sier direktør for faghandel Ingrid Thinn Bjerke i Hovedorganisasjonen Virke.

DIBS e-Commerce survey har nylig publisert en rapport over netthandelen i 2012. Norge blir rangert høyest over hva gjelder netthandel per capita blant landene som er inkludert i DIBS sin undersøkelse. Landene som forøvrig er tatt med i undersøkelsen er Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Polen og Spania.

Topplasseringen må sees i sammenheng med at en svært høy andel av den norske befolkningen har tilgang til internett hjemme.

Nedgang på to prosent
DIBS estimerer at nordmenn vil netthandle for totalt 44 milliarder kroner i år. Dette tallet vil i så fall vise en nedgang på to prosent fra 2011. Ifølge DIBS er det første gang at man har målt en slik nedgang. Men det indikerer ikke at digitaliseringen av norsk handel har stanset opp.

- Netthandelen vil nok øke i periodene fremover. Vi tror ikke på denne nedgangen i et lengre perspektiv. På den annen side vil det være vanskelig å kunne fastslå nivået på økningen. Det er i hvertfall sikkert at det elektroniske handelsmarkedet kommer til å vokse, sier Bjerke.

Dyrere kjøp
Ifølge rapporten er det en pågang fra 2011 i alle land, unntatt Finland. Både Storbritannia, Danmark og Tyskland har et høyere onlinekjøp per capita enn Norge. Sett i sammenheng med at vi handlet for flest kroner per capita, kan det tyde på at nordmenn foretar dyrere innkjøp på nett.

- Av de 44 milliardene brukes det mye på reiser og elektronikk. Befolkningen er godt kjent med merkevarer og produkter, og vet hva de vil ha. Da brukes nettet til å innhente informasjon om pris og kapasitet, samt sammenligner priser, sier Bjerke.

Det er faktisk 64 prosent som har oppgitt at de handler på nett på grunn av lavere priser.

Topper i utenlanske nettsider
Norge ligger også på topp i andel av befolkningen som har handlet fra en utenlandsk nettside. Tett etterfulgt av Danmark og Finland. Her har 51 prosent oppgitt at de handler i utenlandske nettsider.

- Norges internettdekningen gir en kortere vei til utenlandske nettsider, sier Bjerke.

I tillegg er det lavere priser i utlandet enn i norske netthandelsbutikker.

Les også:
Svir av rekord mye på julehandelen

Amazon trenger 50.000 nissehjelpere

Ni av ti handler på nett (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.