Oxford American Dictionaries er en serie ordbøker mange nordmenn har blitt kjent med gjennom skole og utdanning. Ordbøkene utgis av Harvard-universitetets forlag, og redaksjonen kårer årlig de beste og viktigste nye ordene som har dukket opp i det engelske språket.

Kåringene har gradvis blitt mer og mer internett- og teknologi-preget. I 2005 ble «podcast» kåret til vinner og i 2009 ble «unfriend» vinneren etter at Facebook begynte å vokse som verst.

Årets ord et verbet «GIF», ifølge Oxford American Dictionaries.

Comeback
Som substantiv har gif eksistert siden før internetts dager. Tidlig på 1990-tallet var gif det mest brukte formatet for digitale bilder, og navnet er en forkortelse for Graphical Interchange Format.

Det som gjør at gif det siste året har fått en renessanse er at formatet inneholder en mulighet for å lage en kort repeterende animasjon i et stillbildeformat. Derfor har gif også blitt et verb på engelsk. Mye av grunnen til at dette har blitt populært nå er apper til smarttelefoner som lar deg lage egne gif-er.

Du kan se et eksempel på en animert gif nederst i saken.

De andre ordene på årets nominasjonsliste er (definisjonene er Oxfords egne):
Eurogeddon - en potensiell økonomisk kollaps i Eurosonen.
Super PAC - En form for politisk påvirkningskomite som kan motta ubegrenset økonomisk støtte, men som ikke direkte kan påvirke politiske partier eller kandidater.
Superstorm - Uvanlig store og kraftige stormer, som «Sandy».
Nomophobia - Angsten enkelte opplever når de ikke har mobilen sin i nærheten.
Higgs Boson - En subatomisk partikkel som antas å eksistere som et resultat av flere teorier i fysikken.
YOLO - You Only Live Once. Uttrykk som ofte brukes i sosiale medier når noen har gjort noe impulsivt eller uansvarlig.
MOOC - Massive Open Online Course. Et universitetsstudium som er åpent for alle via internett.

Her et eksempel på en animert gif (oppdater siden om du ikke ser animasjonen med en gang):
 

Les også:
- Aldri før har én person kunnet rane hundre millioner mennesker
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.