BankIDs bruk av programteknologien Java har blitt hardt kritisert de siste månedene. Nå letter BankID på sløret, og forteller om hvordan de ser for seg neste generasjon påloggingsløsning - uten Java.

- Grunnen til at vi presenterer dette nå er at den opplevde sikkerheten med Java er dårligere enn den reelle sikkerheten. Javapåloggingen vår er trygg, men omdømmet har blitt veldig dårlig, sier Frode Nilsen, utviklingssjef i BankID.

Les også:
BankID kutter ut Java

Han presenterte i dag en løsning for hvordan BankID ser for seg en java-fri tjeneste.

- Vi har tenkt nøye gjennom hvordan vi skal løse dette sikkert, brukervennlig og fremtidsrettet. Men bankene, som er våre eiere, må godkjenne prosjektet og bevilge penger til det, sier Nilsen.

Hvor raskt utviklingen vil gå, avhenger av hvor generøse bankene er.

- Vi snakker nok 2014 før dette kommer ut til kundene, men når i 2014 er ikke mulig å si nå, sier Nilsen.

Én løsning for alle
BankID har valg å gå for såkalt webteknologi. Det vil si at de designer en enkelt løsning som skal fungere på alle typer enheter og i alle nettlesere.

- Den nye løsningen vil også kunne bygges inn som en komponent i en app, for eksempel en mobilbank, sier Nilsen.

Dette krever mye av designprosessen for en ny BankID. Tjenesten skal selv skalere sitt utseende ut fra hvor stor skjerm brukeren har. Den skal være lik og lett gjenkjennelig i alle størrelser og må fungere for eksempel for blinde på alle typer utstyr.

- Vi må bruke teknologier som treffer alle, men samtidig må vi ikke bli så moderne at vi utelukker de brukerne som ikke ligger i front av teknologiutviklingen, sier Nilsen.

Mer mobilt
BankID har i tillegg til sin Java-løsning for pc-er en tjeneste som heter BankID på mobil. Denne tjenesten krever at man tilpasser brukerens sim-kort for BankID.

Foreløpig har bare Telenor og Tele2 kommet i gang med dette og tjenesten har bare 188.000 brukere mot 3,8 millioner brukere av Java-løsningen.

- BankID på mobil er den raskeste måten å bli Java-fri på. Og i løpet av året kommer alle norske mobilbrukere til å ha muligheten til å bruke denne løsningen, sier Nilsen.

BankID på mobil betyr en betydelig kostnad for enkelte av mobiloperatørene, fordi mange av dem må bytte ut kundenes simkort.

- De velger å gjøre dette til tross for kostnaden. BankID på mobil har blitt konkurransedrivende og de mister kunder til operatører som tilbyr det om de ikke har det selv, sier Nilsen.

Mer om saken:
- Nettbankangrep tar bare nye former
- Kundene er tydelig frustrerte

Les også:
Luksus havner på billigsalg
Dobbelt katastrofe for pc i Norge
Hacker mindre bedrifter for å ramme de store
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.