Facebook er selve giganten innen sosiale medier, med en brukerskare på over én milliard mennesker. Men de kan ha et gryende problem med ungdommen. Facebook er rett og slett ikke kult nok lenger. Ungdommen viser fallende entusiasme for Facebook, viser en studie fra Pew Research Center.

Tjenestene som vokser er Twitter, Instagram og Tumblr.

- Nøkkelen er at det er færre voksne, færre foreldre og at det er mindre kompleksitet og mindre drama, sier Amanda Lenhart, ved Pew Research Center, ifølge Businessinsider.com.

Har fremdeles konto
Ifølge studien skal Facebook-brukere være lei av venner som deler ubetydeligheter samt tenåringsangst. Flere uttrykker at det er slitsomt å opprettholde sin personlighet på nettstedet. For noen oppfattes det som en plikt mer enn en platform for utfoldelse.

Ifølge studien har 94 prosent av tenåringene som bruker sosiale medier fremdeles en Facebook-konto. Det er samme andel som i fjor, så det er ingen umiddelbar krise. Men for Twitter har andelen økt fra 12 til 26 prosent. Twitter ble først tatt i bruk av voksne, men nå trekkes dette frem som den nye ungdomsfavoritten. "Tenåringer går over til Twitter i økende antall, ofte som et tillegg til Facebook-bruken", heter det i rapporten, ifølge AllthingsD.com.

Deler mer
Pew-studien tyder på at ungdommen deler stadig mer på sosiale medier. Nesten alle har lagt ut bilder av seg selv, syv av ti fortller hvilken by de bor i og 20 prosent legger ut mobilnummeret sitt.

Studien ble utført blant 802 foreldre og 802 tenåringer i USA.

Les også: Flukten fra eplehagen

Yahoo kjøper Tumblr (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.