Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Meiko Herrmann
Meiko Herrmann les mer

Teknologi

Nordmenn har fått dyrere vaner

Det ble solgt færre, men dyrere produkter gjennom norske elektronikkforhandlere i første halvår.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Stiftelsen Elektronikkbransjen legger denne uken frem sin statistikk for første halvår 2013.

Den viser at totalomsetningen blant stiftelsens medlemmer økte med tre prosent i første halvår, samtidig som volumet sank med 15 prosent. Ifølge Elektronikkbransjen skyldes dette at nordmenn kjøper dyrere modeller enn før.

Lyd og bilde
Statistikken på dette området viser at de fleste nordmenn nå kjøper færre, men dyrere tv-er enn før. Antallet solgte tv-er sank med 21 prosent, mens verdien sank med 10 prosent.

«Folkestørrelsen» er nå 44 til 54 tommer, 46 prosent av apparatene ligger i dette området. Men faktisk kjøper hele 16 prosent av oss tv-er som er større enn 55 tommer.

De aller fleste tv-ene er LED-modeller, mens de nye teknologiene som OLED og Ultra-hd er for små til å vises på statistikken ennå.

Les også: Flatt er ferdig

Kamera
Smarttelefoner har for alvor tatt over mye av markedet som tidligere tilhøre kompaktkamera. Det ble solgt hele 44 prosent færre kompaktkamera i første halvår enn i samme periode i fjor. De kameraene som blir solgt er dyrere modeller enn tidligere år.

Over halvparten av norske husholdninger har et kompaktkamera, men veksten er ikke like stor som tidligere. Tilbehør som objektiver hadde imidlertid en vekst på 12 prosent sammenlignet med 2012.

Smarttelefoner og nettbrett
86 prosent av alle telefoner solgt i Norge i første halvår var en smarttelefon. Samme tall i fjor var 80 prosent. Det totale volumet av mobil- og smarttelefoner økte med ni prosent.

I aldersgruppen tre til 11 år har 46 prosent egen telefon og 60 prosent av disse har en smarttelefon.

Nettbrett nøt godt av en vekst på hele 213 prosent sammenlignet med vinter og vår 2012. Et estimert volum for nettbrett i Norge i første halvår var 500.000 enheter.

Også her er barna godt representert. 26 prosent av norske barn mellom tre og 11 år har eget nettbrett, mens 52 prosent har tilgang til et.

Les også:
Samsung ser dobbelt
Slik er Sonys telefonkamera

Nett-tv-fråtsing skaper problemer

Tekno Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.