Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I kappløpspillet Dino Dash kan seks venner spille mot hverandre på hver sin mobil. Spillet er utviklet av norske Dirtybit. Foto: Dirtybit.
I kappløpspillet Dino Dash kan seks venner spille mot hverandre på hver sin mobil. Spillet er utviklet av norske Dirtybit. Foto: Dirtybit. les mer

Spill

Norsk suksesspill får oppfølger

40 millioner har spilt «Fun Run», nå kommer «Dino Dash».

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Den Trondheimsbaserte spillutvikleren Dirtybit har hatt suksess verden rundt med mobilspillet «Fun Run». Hele 40 millioner mennesker har lastet ned spillet til sin smarttelefon.

Nå lanserer Dirtybit spillet «Dino Dash», som skal bygge videre på suksessen til Fun Run.

- Målet vårt er at det skal være enkelt for venner å spille med hverandre og ha en skikkelig morsom spillopplevelse på mobilen. Med Dino Dash har vi bygget en mer skalerbar teknologi så flere kan spille mot hverandre samtidig, noe vi håper vil gjøre oss markedsledende for slike spill, sier medgründer Nikolaj Petersen i Dirtybit.

Fun Run og Dino Dash er kappløpspill hvor man spiller mot venner. Alle spiller på sin egen telefon, men alle spillfigurene vises på alle skjermer. Hvert race tar bare et minutt å fullføre. Man kan sette opp turneringer og ha egne rankinglister med venner. Man kan også spille mot venner som ikke bruker samme type smarttelefon som en selv.

I Dino Dash kan man også trene opp en spillfigur så den utvikler seg over tid.

- Med Dino Dash ønsker vi å vise at Fun Run ikke var begynnerflaks, men at vi kan fortsette å innovere og skape nye suksesser. Vi vet at de største spillselskapene jobber med å lage samme type spill, noe som gjør at vi hele tiden må ligge et hestehode foran dem, sier Petersen.

Volum betyr alt

Fun Run og Dino Dash er i likhet med de fleste mobilspill gratis å laste ned. Dirtybits inntekter kommer hovedsakelig fra salg inne i spillet. Spillere kan bruke ekte penger på å kjøpe seg spillvaluta som kan brukes til å tilpasse spillfigurene etter egen smak. Noe inntekter er det også fra annonsevisninger.

- Det er svært få mennesker som bruker penger i slike spill, derfor er man helt avhengig av volum for å kunne leve av det, sier markedssjef i Dirtybit, Aurora Klæboe Berg.

Hun sier at Fun Run har skapt inntekter for Dirtybit i to år fordi spillet har hatt suksess i ulike regioner til ulik tid.

- Vårt største marked er USA, hvor vi lenge var populære. Deretter kom også Midt-Østen og Sørøst-Asia med store volumer, sier Berg.

Nøyaktig hvor mye de tjener vil ikke selskapet ut med.

- Vi tjener nok til å lønne åtte ansatte og fortsatt være lønnsomme. Men Fun Run vil ikke holde seg populært i all evighet, så derfor lanserer vi nå et nytt spill, sier Berg.

Tekno Mobil Spill
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.