Meldingen fra den kinesiske netthandelsgiganten Dealextreme.com er klar. De vil hjelpe kundene med å jukse på skatter og avgifter, så lenge man ikke blir tatt.

– Vi vil sørge for at den offisielle verdien på hver pakke ikke er høyere enn 22 euro. Men hvis den reelle verdien er høyere, og pakken blir inspisert, må du betale avgiftene, skriver selskapet i sin kjøpsveiledning for europeiske land.

22 euro er grensen for å handle momsfritt i  mange EU-land. I Norge er grensen økt til 350 kroner, og passerer du denne grensen må du ut med både vanlig moms og et tollbehandlingsgebyr på rundt 140 kroner. Men Dealextreme lover altså å omgå regelverket, så man kan handle for enda mer, og snyte på momsen.

Dealextreme er blant selskapene som tilbyr gratis frakt til Norge ved hjelp av en gunstig avtale, les mer: Tre ganger dyrere fra Norge enn fra Kina dnPlus

Mange jukser

– Dealextreme er de eneste jeg vet som har satt det i system og er såpass åpne om det, sier Hans Petter Faale, netthandelsgründer i Techbay.

Han reagerer på at dette skjer så åpenlyst, og tilsynelatende uten at noen gjør noe.

Men ifølge Tollvesenet tas det affære, og det er slett ikke bare Dealextreme som åpenlyst tilbyr snusk.

– Det er mange firmaer som skriver på nettet at de kan oppgi at verdiene er lavere, eller at det er en gave, sier Jon Aspelund, kontorsjef Tollvesenet Oslo og Akershus

For gaver kan varer for opptil 1000 kroner sendes uten moms, men slike pakker skal kun sendes mellom privatpersoner.

Sender varene tilbake

Aspelund har inntrykk av at problemene med europeiske nettbutikker er blitt mindre de siste årene. Men netthandelen fra Asia er voksende, og her er Tollvesenets virkemidler ofte mer begrenset.

Tollvesenet har samarbeid med andre tollvesen i Europa, og har gjerne mulighet til få synderne straffet lokalt.

–  Det er jo et svindelforsøk, sier Aspelund.

En epost til selskapet er ofte nok til å endre praksis. Når dette ikke holder bruker Tollvesenet hardere virkemidler.

– Vi har sendt tilbake 50 containere med pakker til utlandet de siste to årene, fordi det var oppgitt feil pris, sier han.

Det siste året har de aksjonert mot 5-6 selskaper, som gjerne er blant de største aktørene.

- Veldig dumt

Aspelund er ikke imponert over de som reklamerer med moms-svindel.

– Det er veldig dumt, som å be om å bli kontrollert. Da kan vi foreta tiltak og sende all posten tilbake, sier han.

Han forteller at Tollvesenet har rett til å åpne pakker fra andre land, og at de ofte finner fakturaer inne i pakkene som ikke stemmer med verdiene som står utenpå.

Aspelund forteller at de ofte får tips om nettbutikker som lover kundene å snyte på avgiftene.

– Vi har minst 15-20 butikker som vi følger med på, og får stadig tips og kommer over nye, sier han.

Det har ikke lyktes DN å få kommentarer fra Dealextreme.com.

Les mer om hvorfor nettbutikker i andre land betaler mindre enn de norske for frakt til Norge: Tre ganger dyrere fra Norge enn fra Kina dnPlus

Les også på DN.no:

NHH-professor om Coop-sjefen: – Har ikke lykkes

Tobakksgigant advarer mot helseministerens forslag

Økonomer spår signaler om rentekutt torsdag  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.