Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

Opera Software

Norsk app på hitlistene

Opera Softwares nye nettleserversjon av Opera Mini er nå blant verdens mest populære apper i Android Play Store. I India og Indonesia er appen på topp tre.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Den 14. april lanserte norske Opera Software en ny versjon av nettleseren Opera Mini. På kort tid har nettleseren blitt lastet ned i rekordfart. Spesielt gjelder det land i Asia. Samtidig har nettleseren også blitt populær i enkelte land i Afrika som Kenya, Ghana, Nigeria og Sør-Afrika.

– Vi er veldig fornøyd og litt overrasket over de gode tallene, sier produktdirektør Andreas Thorsheim i Opera Software.

«Veldig stolt»

Oversikten over de mest populære appen på Android Play Store viser at den nye versjonen ligger som nummer en i syv land – som Bangladesh med 116,5 millioner registrerte mobilsimkort. I Asia er det vanlig at mobilkundene har flere simkort

– Vi er veldig stolt av å være nummer tre i India og nummer to i Indonesia. I India er vi kun slått av appene WhatsApp og Facebook Messenger og Indonesia er den kun Blackberrymessenger som ligger foran oss, sier Thorsheim.

- Lanseringen så langt overgår våre forhåpninger, sier prosjektdirektør Andreas Thorsheim. Foto: Øyvind Elvsborg

Han legger til at dette er land med mange mobilbrukere som India med 886 millioner registrerte simkort, mens Indonesia har 313 millioner simkortbrukere.

– Da vi lanserte den nye versjon av Opera Mini sa vi at målet vårt var å doble brukermassen på Android fra 130 millioner til 270 millioner brukere. Lanseringen så langt overgår våre forhåpninger, sier Thorsheim.

Operativsystemet Android har en markedsandel globalt på 81 prosent.

– Aldri før har en norsk app nådd ut til så mange mennesker som vår, sier Thorsheim.

Han viser til aat Opera Mini nå er blant de fire meste populære appene i 20 land.

– De landene har en befolkning på tilsammen over 2,3 milliarder mennesker og 1,9 milliarder registrerte simkort, sier Thorsheim

«10 ganger mere»

Opera Mini lanserte selskapet for ti år siden. Den nye versjonen har fått ny design.

– Viktigst er at brukerne kan følge med på hvor mye data de sparer gjennom kompresjonsteknologien vår. Da forstår de hva de sparer på å laste ned fra internett med den nye versjonen av nettleseren, sier Thorsheim.

Han legger til at i Asia og Afrika er kapasiteten og hastigheten i mobilnettene langt dårligere enn her hjemme.

– Med Opera Mini får brukerne en opplevelse av å ha internett på mobilen. Den nye versjonen medfører vi komprimerer opp mot 90 prosent data på en side.

– Og hva betyr det?

– Det betyr at man kan få ti ganger mer data ut av mobilabonnementet enn dersom man bruker en ordinær nettleser. Man bruker rett og slett mindre data ved å laste ned en side. I India er eksempelvis det vanlige dataforbruket på 250 megabyte i måneden. Det blir ikke mye nettinnhold av det, sier Thorsheim

 

Les også:

Sony tjener på «selfie»-fenomen

Mobilreklame tar igjen riksavisene

Strømmer til Pakistan

Vil heve lisensen med 70 kroner  

 

Tekno Mobil Android Opera Software
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.