- Det virker som om det vil bli massive endringer, massive, i den bransjen, sier Cook, ifølge Financial Times.

Under det årlige teknologiseminaret til The Wall Street Journal i California fikk Apple-sjefen en rekke spørsmål knyttet til selskapets flørting med bilteknologi og spekulasjoner om egen bilproduksjon.

Les også: Er Apple i ferd med å bygge en bil?

Selv om Cook ikke bekreftet at selskapet er i ferd med å utvikle egne biler, gikk han langt i å antyde at bilbransjen vil spille en økende del av selskapets satsning fremover. Han tror vi står overfor en brytningstid med store endringer.

- Jeg tror at programvare i økende grad blir en viktigere del i fremtidens biler, sier Cook under en spørrerunde mandag kveld.

Elbil-spekulasjoner

The Wall Street Journal meldte tidligere i år at Apple skal ha rekruttert eksperter på bilteknologi og bildesign til arbeidet med å bygge en elektrisk bil. Arbeidet foregår i en topphemmelig forskningslab ikke langt fra selskapets hovedkvarter i Silicon Valley, hevder avisen som viste til nærstående kilder.

Les også: Apples første elbil kommer i 2019

Ifølge samme kilder skal den første Apple-elbilen være klar i løpet av 2019.

Førerløse biler

Elbilprodusenten Tesla lanserer i disse dager en oppgraderingsprogramvare som i prinsippet gjør Tesla Model S i stand til å kjøre og parkere seg selv. Teknologien har imidlertid visse svakheter, og det er fortsatt krav om at sjåførene må holde hendene på rattet.

Tidligere har også Google varslet ambisjoner om førerløse biler. Det har imidlertid ikke vært kjent om Apple har hatt disse vyene. Cooks uttalelser under WSJs teknologimesse mandag bekrefter imidlertid en sterk tro på konseptet.

Les også: Klart for smartbil-kamp

- Førerløs kjøring vil bli svært mye viktigere i et stort omfang i fremtiden, sier Cook.

- Iphone-opplevelse

Sålangt omfatter Apples bilteknologi kun programvare-konseptet CarPlay, som installeres i tradisjonelle bilmodeller.

Dette vil også være Apple hovedsatsningsområde ettersom bilprodusentene har skapt et stort hull for teknologitilbydere som Apple, ifølge Cook.

- Det vi virkelig ønsker, forhåpentligvis på kort sikt, er at folk får en Iphone-opplevelse når de setter seg inn i bilen, sier han.

Les også:
Tap for Ryanair i Borgarting lagmannsrett
- Om man tenker på konkurs i mer overført betydning, er det fare for det
DNB: Bekymret for hvordan eiendomsskatt vil påvirke næringseiendom

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.