Network Norway er snart klar for å lansere sitt nye mobilnett, i konkurranse med Netcom og Telenor. Mens Telenor satser hardt på vekstmarkeder ute i verden der de kan kapre mange kunder som ikke har mobil, kommer Network Norway til et mettet norsk marked med flere abonnementer enn innbyggere. Det krever spesialstrategier.

Network Norways strategi går i korthet ut på å la tusen blomster blomstre. Selskapet vil selv betjene bedriftsmarkedet, men markedsfører seg ikke mot privatmarkedet. Der vil de alliere seg med en mengde nisjeaktører, gjerne ganske mange og smale. Og det skal ikke kreves så mye for å komme i gang.

- Har du et godt konsept som du klarer å lage en webløsning til, så behøver du ikke mye ressurser for å komme opp å stå, sier administrerende direktør Ingvild Myhre.

- Vi er fabrikken
Network Norway skal altså kunne ta seg av alt partnerne ønsker, til og med kundeservice. Unntaket er salg og markedsføring.

- Vi er fabrikken – så må de ta seg av innpakking, sier Myhre.

Dermed er en nettside omtrent alt du trenger for å starte opp. Samme modell har lenge blitt brukt for nettbutikker, der distributører som Hattelco gjør nesten hele jobben for mange av de små nettbutikkene. Varene kommer gjerne aldri innom nettbutikken.

VIF eller RBK-mobil?
- Hvem kan starte mobilselskap?
– Idrettslag kan være aktuelle. Jeg tror det finnes en kreativitet og et mulighetsrom, men det er et fullpenetrert marked, så du må ha en god grunn til at kunder skal velge deg, sier hun.

Å få inn flest mulig partnere skal hjelpe Network Norway å få trafikk i nettet sitt.

- Vår ambisjon er å ha mellom 400.000 og 500.000 kunder om 4-5 år sammen med våre partnere, sier Myhre.

Fri tilgang til nettet
- Vi kan ikke være noe nytt Telenor eller Netcom. Det finnes ikke to mill nye kunder, så vi må være mer nisje og spesialsegment-orientert.

- Hva kan dere tilby partnere?

- Vi skal være absolutt konkurransedyktige på pris – men tjenester er også viktig. Og vi vil tilby partnere fleksibel grad av tjenester, fra at vi leverer nesten alt til at vi slipper dem til langt nede i verdikjeden. Dermed kan de utvikle egne tjenester, slik som Lyse, sier Myhre.

Den første partneravtalen er allerede signert, med kraft- og bredbåndsleverandøren Lyse. I denne avtalen er det slett ikke snakk om at Network Norway skal gjøre hele jobben, snarere motsatt.

Lyse og Network Norway skal utvikle tjenester sammen, og sy sammen løsninger fra Lyses løsninger for bredbånd, ip-telefoni og tv med nye mobiltjenester. Til dette må man ha tilgang langt nede i serverrommet til Network Norway.

Hvem kommer først?
Network Norways strategi er altså å tilby partnerne tilgang på det nivået i verdikjeden de ønsker. Telenor har ikke alltid vært så fleksible på det området, og hadde en lengre kamp på gang med Sense, og klarte å hindre dem i å sette egne tjenesteservere i deres mobilnettverk.

Sense var først ute som såkalt virtuell operatør i Norge. Siden har det kommet mange, og Telenor har etter hvert gitt Tele2 og andre partnere tilgang lenger nede i verdikjeden. Men Myhre vil åpne opp enda mer. I den andre enden av spekteret vil de også tilby partnerne mer enn Telenor, ved å kunne ta på seg tjenester som regningshåndtering og kundeservice for partnerne.

Først ute med egne mobilselskaper blir trolig 25 kraftlag, som selger Lyse-utviklede bredbåndstjenester. Så spørs det bare hvilken fotballklubb som slår til først, Vålerenga, Rosenborg eller kanskje Viking? Brann er trolig for tungt sponset av Chess til å bytte.

Rosenborg har i dag noe de kaller RBK-mobilen, men det er bare et spesialtilbud med Telenor-abonnement, ikke et eget RBK-abonnement. Klubbene bruker allerede slike avtaler til å tjene penger på salg til sine tilhengere, og kan godt komme til å bli enda mer involvert.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.