Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

no_topic

Opera frykter ikke Google

Google lanserer egen nettleser - og gjør kampen om nye pc-brukere tøffere, mener analytiker.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Oppdatert: Google Chrome er nå klar til nedlasting fra denne siden .

Denne uken avslørte Google at deres egenutviklede nettleser Chrome skal lanseres i åpen beta (prøveversjon) i dag amerikansk tid.

Les også: Google lanserer nettleser

Google er en av nettleserprodusentenes viktigste støttespiller og ikke minst inntektskilde. Derfor knytter det seg en viss spenning til lanseringen av Chrome og hva den får å si for markedet.

Se video

Opera Software tar likevel nyheten med fatning.

– Jeg har ingen følelse av at dette er noen krise for oss. Jeg tror faktisk det er verre for Mozilla (Firefox red. anm.) enn for oss, sier Tor Odland i Opera Software.

I andre kvartal hadde Opera Software 23,2 av sine 120 millioner kroner i omsetning fra det såkalte desktop-segmentet. Resten er fra Internet Devices som mobiltelefoner og andre plattformer. Inntektene genereres ved at brukerne av Operas nettleser bruker Googles søkemotor.

– Vi har en lojal brukerbase i bunn. Jeg tror ikke lanseringen av Chrome vil få særlig større innvirkning på markedet enn lanseringen av Apple Safari for Windows, sier Odland.

Det vil si omtrent ingen effekt.

Hardere kamp
Analytiker Peder Strand i Enskilda Securities gir Opera delvis rett i sine antakelser. Han tror heller ikke Opera vil lide økonomisk av Googles inntreden i markedet.

– Både Google og Opera tjener på avtalen de har nå, så den vil nok bestå som den er, sier Strand.

Han tror det derimot Chrome vil gjøre det vanskeligere for Opera å vokse innen desktop.

– Google er et top-of-mind selskap og blir ansett som kule og pålitelige. Dette gjør dem til en seriøs konkurrent til nettlesere som Firefox og Opera. Det vil bli vanskeligere å kapre nye brukere etter lanseringen av Chrome, sier Strand.

Trygg aksje
Operas askjekurs vil ifølge Strand ikke være svært sårbar overfor lanseringen.

– Opera-aksjen er uansett ikke priset ut fra desktop-markedet. Det er mye viktigere for Opera hva som skjer innen mobile nettlesere, sier Strand.

Også her vil Google komme inn i konkurransen senere i år når operativsystemet Android for smarttelefoner lanseres.