Bransjeorganisasjonen for plateselskap, IFPI, har laget en rapport om digital musikkdistriubusjon. I den konkluderer de med at det ble distribuert 40 milliarder sanger gjennom «ulovlig fildeling» i 2008. Dette betyr at de mener 95 prosent av all musikk ute blant folk er piratkopiert, skriver Ars Technica.

Denne konklusjonen kommer til tross for at lovlig distribusjon av musikk over internett har steget med 25 prosent siste år og omsetter for over 25 milliarder kroner på verdensbasis.

I den samme rapporten skryter IFPI av sin egen anti-pirat avdeling som ifølge dem selv har utmerkede resultater innen begrensing av omfanget av piratkopiering.

Suksessen deres ser imidlertid ut til å være en sannhet med svært store modifikasjoner. Rapporten viser nemlig at 18 prosent av Europas bredbåndsbrukere driver med ulovlig fildeling. Denne andelen har holdt seg konstant de siste årene, trass i at bredbåndsdekningen har økt fra fem til 42 prosent i Europa. Hvis andelen på 18 prosent holdt seg stabil gjennom økningen i bredbåndsbruken betyr det at piratkopieringen også har eksplodert, snarere enn stagnert.

Tar konsekvensen
Musikkbransjen har ofte blitt anklaget for å være lite offensive når det gjelder mulighetene på nett, og heller forsvare det gamle. Resultatet her ikke vært så bra - når de ikke har fått varene tilbudt i en form de aksepterer har forbrukerne tatt det de vil ha, uten å betale.

Dette har aktører i musikkbransjen omsider innsett, og i dag tilbus det blant annet stadig flere tjenester hvor man kan betale en fast pris for så mye musikk eller film man ønsker.

Tjenester som Spotify tilbyr også ubegrenset musikkforbruk gratis mot at man må høre reklame mellom sanger. Nokia tilbyr sine telefonkunder gratis musikk et helt år med utvalgte musikkmobiler.

- 2009 bør bli året hvor musikkbransjen slutter å bekymre seg og begynner å omfavne «bomben», sier Feargal Sharkey, tidligere punkrocker og nå leder for bransjeorganisasjonen UK Music til New York Times.

Fram til i dag har digital musikkdistribusjon bestått av musikkbutikker som for det meste selger album eller sanger til stykkpris. Men i dag er det mange bransjefolk som mener abonnementer med ubegrenset nedlasting er det eneste som kan erstatte cd-salg over disk for folk flest. I tillegg må lytteren ha rett til å lagre og høre musikken uten sperrer, på de enhetene de ønsker, skriver New York Times.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.