Til tross for finanskrisen var det ikke full stopp i pc-salget i Norge i fjerde kvartal. Det viser tall fra analyseselskapet IDC.

Det var imidlertid bare i konsumentmarkedet at pc-produsentene kunne glede seg over en ganske solid vekst. Pc-salget til bedrifter sank nemlig med 14 prosent sammenlignet med samme periode året før, mens salget til konsumenter økte med 30 prosent.

Totalt ble det solgt 402.300 pc-er i Norge i fjerde kvartal, en vekst på 5 prosent.

Reddet av mini-pc-en
Mer enn tre av fire pc-er som ble solgt, var en bærbar pc. Det ble totalt solgt 312.500 bærbare pc-er, en vekst på 13 prosent. Salget ble reddet av de stadig mer populære og billige mini-pc-ene, såkalte netbooks.

- Netbooks utgjør 10-15 prosent av de bærbare, så om man ekskluderer dem, falt det samlede markedet, sier analysesjef Anders Elbak i IDC til Dagensit.no.

Elbak sier tallene for Norge ikke er så negative som for Norden samlet.

Kan undergrave lønnsomheten
Selv om billige mini-pc-er kan være med på å sikre antall solgte pc-er i dårlige tider, er mange analytikere bekymret for at mini-pc-ene kan undergrave lønnsomheten i bransjen - både hos produsenter og forhandlere.

- De eneste som tjener penger på mini-PC-er, er de forhandlerne som greier å selge veldig mange, veldig effektivt. Alle andre sliter med å tjene penger, sa en anonym kilde i en større leverandør til Finansavisen nylig.

Pc-produsenter som Asus og Acer var tidlig ute med billige mini-pc-er, og har hatt stor suksess med dette. Senere har andre store produsenter som Dell, HP, Lenovo og Toshiba kastet seg på bølgen.

Les også: - Tok på meg gamblerskoene



PC-salget i Norge, fjerde kvartal 2008:

(kilde: IDC)

Største pc-leverandører i Norge, fjerde kvartal 2008: